• 2017-013
패키지SW 품목별 기업경쟁력 분석
  • 이동현SW기반정책·인재연구실 선임연구원
  • 예영선경영관리실 책임연구원
날짜2018.05.09
조회수11351
글자크기
요약문 상세
    • 1. 제 목 : 패키지SW 품목별 기업경쟁력 분석
    • 2. 연구 목적 및 필요성
    • 국내 소프트웨어 시장은 제4차 산업혁명 시대를 맞이하여 소프트웨어의 중요성이 강조되고, 산업 경쟁력의 핵심 원동력으로서 가치가 재조명되고 있다. 하지만 국내 SW산업은 시장 규모의 한계, 국내 소프트웨어 기업의 낮은 시장 점유율, 선진국 대비 기술 수준의 취약 등으로 인해 발전과 혁신에 어려움을 겪고 있다. 본 연구는 국내 소프트웨어(패키지SW) 품목 시장에서 활동하는 주요 기업들의 경쟁력을 다양한 지표를 분석해봄으로써 국내 소프트웨어 품목 시장의 현황을 파악하고, 국내 소프트웨어 기업들의 강점과 약점을 분석하여 국내 소프트웨어 기업들의 발전과 육성에 필요한 기초 자료를 제공하는데 있다.
    • 3. 연구의 구성 및 범위
    • 본 연구는 국내 소프트웨어산업을 이해하기 위한 문헌연구와 국내 소프트웨어(패키지소프트웨어) 품목별로 주요 기업에 대한 경쟁력을 연구하였다. 문헌 연구는 국내 소프트웨어산업 시장에 대한 정의, 분류, 시장 현황 및 전망에 대해 다양한 연구자료 및 시장 데이터를 통해 분석하였다. 주요 소프트웨어 기업에 대한 경쟁력 연구는 경쟁력을 측정과 관련된 선행 연구를 비교ㆍ분석하여 소프트웨어 기업의 경쟁력을 측정ㆍ분석하기 위한 지표와 지수체계를 도출하였다. 도출된 지표와 지수 체계를 통해 국내에서 활동하고 있는 주요 소프트웨어 기업에 대한 데이터를 온ㆍ오프라인 조사를 통해 확보 하였으며, 확보한 데이터를 기반으로 국내 소프트웨어(패키지 소프트웨어) 품목별로 주요 기업에 대한 경쟁력을 분석하였다. 이를 통해 소프트웨어 기업 경쟁력 분석 결과에 대한 시사점을 도출하였다.
    • 4. 연구 내용 및 결과
    • 국내 소프트웨어산업 이해에 대해서는 소프트웨어산업의 사전적 정의와 최근 시장 상황 변화에 따른 변화된 정의를 살펴보았으며, 소프트웨어산업의 분류와 관련된 국내외 여러 기관의 분류체계를 정리하였다. 소프트웨어산업 현황 및 전망에 대해서는 국내 및 세계 소프트웨어 시장 규모 추이와 전망, 그리고 산업 동향에 대해 국내외 시장 데이터를 활용하여 전체 소프트웨어 시장 및 주요 품목별 시장에 대해 분석하였다. 소프트웨어 품목별 경쟁력 분석에 대해서는 국내외 다양한 연구기관의 경쟁력 측정 관련 자료를 분석하여 소프트웨어 기업의 경쟁력 분석에 필요한 지표와 지수체계를 정량지표(R&D 투입, SW인력 투입, 지식/기술 성과, 경제적 성과)와 정성지표(시장점유율, 인지도, 성능/품질)를 도출하였다. 도출된 지표 및 지수체계를 기반으로 국내 소프트웨어 품목별(시스템 소프트웨어 7개 분야, 응용 소프트웨어-산업범용 7개 분야, 응용 소프트웨어-산업특화 7개 분야) 시장에서 활동하고 있는 국내 기업 156개, 외국계 기업 82개의 데이터를 조사하여 경쟁력을 분석하였다. 품목별 경쟁력을 1위-5위까지 분석한 결과 시스템 소프트웨어와 응용 소프트웨어-산업범용 분야에서는 외국계 기업의 강세를 보였으며, 응용 소프트웨어-산업특화 분야에서는 국내 기업들이 강세를 보이는 것으로 분석되었다.
    • 5. 정책적 활용 내용
    • 본 분석 연구를 통해 패키지 소프트웨어 품목별로 국내 및 외국계 소프트웨어 기업들의 경쟁력 수준과 함께 부분별 강점과 약점을 파악할 수 있었다. 이를 통해 국내 소프트웨어 기업들의 경쟁력을 강화․향상시키기 위한 방안 마련과 전략 수립을 위한 기초 데이터를 확보하였다. 이를 통해 정부부처 및 공공기관은 국내 패키지 소프트웨어 산업의 육성․진흥을 위해 필요한 제반 인프라(R&D 투자 및 R&D 시범사업 지원, 소프트웨어 전문인력 양성 등) 강화 정책을 기획․추진하는 근거 자료로 활용할 수 있을 것으로 예상되며, 각 소프트웨어 기업체들은 소프트웨어사업 경쟁력을 강화하기 위한 비즈니스 전략의 수립과 추진에 활용할 수 있을 것으로 예상된다.
    • 6. 기대효과
    • 본 분석 연구는 외국계 패키지 소프트웨어 기업과 국내 패키지 소프트웨어 기업의 경쟁력을 객관적인 데이터와 과학적인 방법을 통해 측정했다는 점에서 의미를 가지고 있다. 따라서 본 분석 연구의 방법과 체계를 기반으로 IT서비스, 임베디드 소프트웨어, 게임 소프트웨어, 클라우드 등 소프트웨어산업 전 분야에 대해 기업체들의 경쟁력을 분석할 수 있을 것으로 예상되며, 이를 통해 국내 소프트웨어산업의 경쟁력을 강화하고, 소프트웨어산업의 혁신을 추구할 수 있는 방안과 국내 소프트웨어산업의 발전 방향성을 마련하는 계기가 될 것으로 기대된다.
  • Summary
    • 1. Title: A Competitiveness Analysis on Software Enterprise by Package Software Segment
    • 2. Purpose and Necessity of the Research
    • With the fourth industrial revolution, the value of software is rising and the domestic software market is having the spotlight as a main driving force of industrial competitiveness. Though domestic software industry is having difficulties in development and innovation caused by the limited scale of the market, the low market share of domestic software companies and low skills compared to advanced countries.
    • The main purpose of the research is to provide basic data for development of domestic software companies by analyzing competitiveness of major companies in the market through various indices, figuring out the current state of the domestic software market and analyzing strength and weakness of domestic SW companies.
    • 3. Composition and Range
    • This research conducted literature review and analyzed competitiveness of major companies by items(package software) to understand domestic software industry. Literature review is done by examining various researches and market data about the definition, classification, status and prospect of the domestic software market. The competitiveness study for major software companies compares and analyzes previous studies related to the measurement of competitiveness to derive an index and an index system for measuring and analyzing the competitiveness of software companies.
    • Through on-line and off-line surveys, data on major software companies operating in Korea are obtained through the derived indicators and the index system. Based on obtained data, the competitiveness of major companies is analyzed by domestic package software items. Using the result of analyzing competitiveness of software companies. the research drew a policy implication.
    • 4. Main Contents and Results
    • To understand domestic software industry, the study have looked at the definition of the software industry and the changed definitions according to recent market conditions and the classification system of various institutes related to the classification of the software industry was defined.
    • As for the current status and prospects of the software industry, we analyze the overall software market and major market by using domestic and overseas market data on the trends and forecasts of domestic and global software market and industry trends. For the analysis of competitiveness by software items, we analyze the competitiveness measurement data of various research institutes and analyze the indices and the index system necessary for the competitiveness analysis of the software companies and derived quantitative indicators including R&D input, SW manpower input, knowledge/technology, economic performance and qualitative indicator such as market share, awareness, performance/quality.
    • Based on the index and the index system, analyzed competitiveness by examining data of 156 domestic companies and 82 foreign companies in domestic software market by item(system software, application software(general purpose), application software(industry specialized) 7 fields each).
    • As a result of analyzing the top 5 competitiveness be items, it was revealed that foreign companies showed strength in the system and application(general purpose) software, and domestic companies showed strong impression in application software(industry specialized).
    • 5. Policy use
    • Through this analysis, we were able to identify the strengths and weaknesses of domestic and foreign software companies along with their competitiveness level by package software items. This research obtained basic data for establishing strategies and strategies for strengthening and improving the competitiveness of domestic software companies. With the result of this research, government and public institutions will be able to utilize the necessary infrastructure(R&D investment, support for R&D pilot project, software expert training, etc.) to develop and promote domestic packaged software industry. Also, software companies are expected to be able to utilize it in establishing and promoting business strategies to strengthen competitiveness of their software business.
    • 6. Research Implication and Expected Effects
    • The research has a meaning as the research measures the competitiveness of foreign and domestic packaged software companies through objective data and scientific methods. Therefore, it is expected that the competitiveness of companies in all areas of software industry such as IT services, embedded software, game software, and cloud can be analyzed based on the analysis used in the study. Moreover, it is expected to strengthen the competitiveness of the domestic software industry as well as to pursue the innovation of the software industry.
목차 상세
    • 제1장 서론
    • 제1절 연구의 필요성 및 목적
    • 1. 연구 배경 및 필요성
    • 2. 연구 목적
    • 제2절 연구 내용 및 방법
    • 제2장 패키지SW 기업 경쟁력 분석을 위한 문헌연구
    • 제1절 소프트웨어 및 소프트웨어산업 개요
    • 1. 소프트웨어산업 개요
    • 2. 소프트웨어산업 분류
    • 제2절 소프트웨어산업 현황
    • 1. 세계 및 국내 소프트웨어 산업 현황
    • 2. 품목별 국내 소프트웨어산업 현황
    • 제3절 기업 경쟁력 측정을 위한 지표 및 지표체계
    • 1. 기업 경쟁력 측정 지표
    • 2. 복합지표를 활용한 다양한 경쟁력 분석 사례
    • 제3장 패키지SW 기업 경쟁력 분석 방법
    • 제1절 패키지SW 기업 경쟁력 분석 범위 및 대상
    • 1. 패키지SW 기업 분석 범위
    • 2. 패키지SW 기업 선정 기준
    • 제2절 패키지SW 기업 경쟁력 분석을 위한 지표 개발
    • 1. 패키지SW 기업 경쟁력 측정 지표 및 지표 체계
    • 2. 지표의 조사 및 지수의 산출
    • 제4장 패키지SW 기업 경쟁력 분석 결과
    • 제1절 시스템 SW 분야
    • 1. 운영체제/플랫폼
    • 2. 시스템관리 SW
    • 3. 정보보호 SW
    • 4. 미들웨어 SW
    • 5. 데이터처리ㆍ관리 SW
    • 6. 데이터 분석 SW
    • 7. 개발용 SW
    • 제2절 응용 SW 분야
    • 1. 산업범용-일반사무용 SW
    • 2. 산업범용-콘텐츠 관련 SW
    • 3. 산업범용-ERP/ERM
    • 4. 산업범용-CRM
    • 5. 산업범용-SCM/SRM
    • 6. 산업범용-Collaboration SW
    • 7. 산업범용-엔지니어링ㆍ과학용 SW
    • 8. 산업특화-금융
    • 9. 산업특화-제조
    • 10. 산업특화-미디어
    • 11. 산업특화-의료ㆍ제약
    • 12. 산업특화-교육
    • 13. 산업특화-공공ㆍSoC
    • 제5장 결 론
    • 1. 패키지SW 기업 경쟁력 분석 결과 종합
    • 2. 국내 패키지SW 기업의 과제
    • 3. SW기업 경쟁력 분석의 한계 및 개선방향
    • 4. SW기업 경쟁력 분석의 확장
    • 5. 향후 과제
    • 참고문헌
  • Contents
    • Chapter 1. Introduction
    • Section 1. Summary
    • 1. Background of analyzing competitiveness of package SW companies
    • 2. Purpose to analyze competitiveness of package SW companies
    • Section 2. Method
    • Chapter 2. Literature review to analyze package SW company competitiveness
    • Section 1. Outline of SW and SW industry
    • 1. Outline of SW industry
    • 2. SW indusry Classification
    • Section 2. SW industry status
    • 1. Global/Domestic SW industry status
    • 2. Domestic SW industry trend by item
    • Section 3. Index & System calculating company competitiveness
    • 1. Index calculating company competitiveness
    • 2. Examples of various competitiveness analyzed with composite index
    • Chapter 3. How to analyze package SW company competitiveness
    • Section 1. Range and target of analyzing package SW company competitiveness
    • 1. Range of analyzing package SW companies
    • 2. Standard of selecting package SW companies
    • Section 2. Developing package SW company competitiveness analyzing index
    • 1. package SW company competitiveness measuring index & system
    • 2. Investigating index and calculation
    • Chapter 4. Result of analyzing package SW company competitiveness
    • Section 1. System SW field
    • 1. OS / Platform
    • 2. System Management SW
    • 3. Information Security SW
    • 4. Middleware SW
    • 5. Data ProcessingㆍManagement SW
    • 6. Data analysis SW
    • 7. Development SW
    • Section 2. Application SW field
    • 1. Industrial general purpose-general official SW
    • 2. Industrial general purpose-Contents related SW
    • 3. Industrial general purpose-ERP/ERM
    • 4. Industrial general purpose-CRM
    • 5. Industrial general purpose-SCM/SRM
    • 6. Industrial general purpose-Collaboration SW
    • 7. Industrial general purpose-EngineeringㆍScientific SW
    • 8. Industrial Specialized-Financial
    • 9. Industrial Specialized-Manufacturing
    • 10. Industrial Specialized-Media
    • 11. Industrial Specialized-MedicalㆍPharmaceutical
    • 12. Industrial Specialized-Educational
    • 13. Industrial Specialized-PublicㆍSoC
    • Chapter 5. Conclusion
    • 1. Synthesizing result of analyzing competitiveness of SW company
    • 2. Task of domestic SW companies
    • 3. Improvement of analyzing competitiveness of SW company
    • 4. Expansion of analyzing competitiveness of SW company
    • 5. Future tasks
    • Reference