5G 상용화와 함께 비대면 시대에 접어들면서 VR(Virtual Reality: 가상현실), MR(Mixed Reality: 혼합현실), AR(Augmented Reality: 증강현실)을 포괄하는 XR(eXtended Reality: 확장현실)에 대한 요구가 크게 증가하고 있다. 한국을 시작으로 38개국이 5G 상용화를 진행하면서 XR 시장이 성장할 것으로 전망된다. 특히 코로나19 인한 사회적 봉쇄로 기업 경영과 개인 생활 영역에 제약이 생기면서 XR을 통해 활로를 찾고자 전 산업에 걸친 XR 도입이 이루어지고 있다. 이에 주요국들은 XR로 성장동력을 얻고자 정부가 주도해 프로젝트를 추진함으로써 실감산업육성 지원에 들어갔으며, 애플, 구글, 페이스북을 비롯한 주요 기업은 XR에 대한 공격적인 투자를 통해 시장 선점에 노력을 기울였다. 한국 정부도 글로벌 XR 선도를 위해 실감콘텐츠 활성화 전략을 수립하고 실감산업 육성을 지원하였다. 본 연구는 실감산업 육성을 위한 진흥과 규제 측면으로 나누어 이론적 탐색, 정책 및 기업 분석, 규제현황 점검 등을 통해 XR 활성화를 위한 방안을 제시한다.
우선 2장에서는 진흥 측면에서 비대면 시대에 적응하기 위해 기업이 XR을 활용하는 사례를 중심으로 분석하였다. 이에 앞서 코로나19로 변화된 상황에서 XR에 대한 요구가 급증한 이유를 설명하였다. 시장에서 제시하고 있는 XR에 대한 정의와 특성들을 통해 비대면 시대에서의 XR 필요성을 분석하였다. XR은 다감각적, 다경험적 특성으로 사용자에게 몰입감, 현장감, 상호작용을 제공하고 있으며, 이는 생산성 증대, 업무 효과 향상 효과뿐만 아니라 비대면 상태에서도 같은 공간에서 대면에 가까운 경험을 제공하여 강한 연결성을 지원하기 때문에 코로나19 이후로 글로벌 봉쇄 속에서의 기업 경영, 개인 삶의 질적 회복 등을 위한 대안으로 더욱 주목을 받고 있다. 비대면 시대에서 XR이 활발히 활용되고 있는 사례를 협업, 의료, 부동산 분야에서 살펴보았다. 협업은 공통된 목표를 달성하기 위해 둘 이상의 개인 또는 조직이 관계를 맺는 것이기 때문에 명확한 목표 공유를 위해서는 대면성이 강조되어왔다. 협업 능력이 기업의 미래를 결정하는 중요 척도로 꼽히는 만큼 비대면 시대에서 기업들은 협업 효과를 잃지 않기 위해 많은 노력을 기울이고 있으며 그 중 하나가 XR에 기반한 협업, 즉 실감협업(Immersive Collaboration)이다. 실감협업은 XR을 통해 풍부한 정보공유, 몰입감 높은 현장감, 대면하듯 자연스러운 상호작용으로 매체풍부성을 향상시키고 심리적 근접성을 높여주기 때문에 원격에서도 높은 협업 효과를 가져올 수 있다. 이 때문에 코로나19 이후 실감협업 솔루션에 대한 요청이 10배 증가하고 실감협업 시장규모가 연평균 82.2%씩 성장할 것으로 전망되고 있다. 코로나19 확산 방지를 위해 외출이 어려워지자 영국에서는 우울증 환자가 20% 증가하였고 국내에서는 코로나블루를 경험한 적이 있다고 응답한 사람이 71.6%에 달했다. 정신적·육체적인 회복에 대한 요구가 높아졌고 이를 위해 의료 및 사회복지 분야에서도 XR이 활발히 활용되고 있다. XR은 육체적, 정신 적, 사회적 치유에 높은 효과를 보인다. 몰입감을 통해 목표 의식 또는 훈련 동기 함양으로 재활 효과를 향상시키고, 가상공간 구성과 이에 대한 현장감을 통해 심리치료 또는 명상 효과를 부여하며, 자연스러운 상호작용과 같은 공간에 있다는 느낌으로 멀리 떨어져 있는 사람과의 깊은 연결성을 제고한다. 매물 확인을 위한 직접 방문부터 계약 성사까지 대면이 주를 이루는 부동산 중개 분야에서는 코로나19의 영향이 컸다. 코로나19 확산 이후로 직접 방문에 대한 요청이 27% 감소하였고 신규 매물 등록 건수도 40% 낮아졌다. 반면 코로나19 이전부터 XR 도입을 통해 비대면 서비스가 가능한 기업은 주가가 최고치에 달하였다. 국내 부동산 중개 분야에서는 주로 XR을 통한 매물의 가상투어가 제공되고 있으며 해외에서는 가상투어를 포함해 대출, 보험, 계약 등 금융 서비스도 비대면으로 제공되고 있다.
3장에서는 XR 관련 규제에 대해 선제적 법·제도 개선방안을 도출하였다. 수요산업과 융합방안을 선정함으로써 조사 범위를 명확히 분류하고 관련 XR 규제 이슈를 사례 또는 시나리오 기반으로 예측·분석하였다. 각 규제 이슈는 규제현황 점검표와 연관법령표를 통해 정리함으로써 규제 설정, 방식, 대상, 영역, 연관법령, 소관부처 등을 탑다운(top-down) 방식으로 살펴보았다. 일부 사용자 안전 또는 보안 측면에서의 검토가 필요한 규제 완화 건들을 제외하면 대부분 XR에 대한 분류나 규정 미비로 인한 제도 정비 건이었다. 완화 필요 건에 대해서는 범부처 또는 민관협력체계 하에서의 긴밀한 논의를 통해 검토할 필요가 있고, 제도 정비 건은 분류 소관 기관에서 XR 도입을 추진하면서 수요자를 위해 안전하고 효과적인 XR 활용 가이드 제공이 진행되어야 한다. 해외 주요국들의 규제방식을 살펴보면 미국·영국·EU는 주로 자율규제에 기반하고 중국은 정부 주도의 적극 지원 정책을 추진하면서 국가 안보에 대해서는 강력한 조치를 취하고 있다.
마지막 4장에서는 진흥·규제 측면에서 분석한 결과를 토대로 실감산업 육성을 위한 정책방안을 제시하였다. 공공 영역에서의 XR 도입을 적극적으로 지원하고 이를 위한 제반 조성이 이루어져야 한다. XR 공급 기업이 신시장 진출을 하고 수요산업에서 이를 활용하는 과정에서의 장애를 최소화할 수 있는 선제적 법·제도 개선을 추진해야 한다. 글로벌 선도를 위한 XR 플랫폼 기업 육성을 위한 민관협력 체계 구축이 필요하다. XR을 통한 공공혁신, XR 확산을 위한 선제적 법·제도 개선, XR 플랫폼 기업 배출을 통해 실감산업이 육성되고 생태계가 조성되는 정책 수립이 필요하다.
SUMMARY
With the commercialization of 5G and entering the non-face-to-face era, the demand for eXtended Reality (XR) encompassing VR (Virtual Reality), MR (Mixed Reality), and AR (Augmented Reality) is increasing significantly. It is expected that the XR market will grow as 38 countries, starting with Korea, begin commercializing 5G. In particular, as the social lock-down caused by COVID-19 has placed restrictions on corporate management and personal life, XR is being introduced across all industries to find a way out through the technology. Accordingly, major countries started to support the development of immersive(XR) industries promoting projects led by the government to obtain new growth engines with XR, and leading IT companies including Apple, Google, and Facebook made efforts to preoccupy the market through aggressive investments in XR. In order to lead the global XR market, the Korean government also established a strategy to activate immersive content and supported the development of the immersive industry. This study presents a plan for activating XR through theoretical exploration, policy and company analysis, and regulatory status check by dividing into promotion and regulation aspects to foster immersive industries.
First, in Chapter 2, we analyzed the case of companies using XR to adapt to the non-face-to-face era in terms of promotion. Prior to this, the reason why the demand for XR has soared in the context of the social and economic change to COVID-19 was explained. The need for XR in the non-face-to-face era was analyzed through the definition and characteristics of XR presented in the market. XR provides users with a sense of immersion, realism, and interaction with its multi-sensory and multi-experience characteristics, which not only increases productivity and improves work effectiveness, but also supports strong connectivity by providing a close to face-to-face experience in the same space even in a departed environment. Because of this, since COVID-19, it has attracted more attention as an alternative for corporate management amid global lock-down and recovery of the quality of personal life. In the non-face-to-face era, cases of XR being actively used were examined in the fields of collaboration, medical care & social welfare, and real estate. Since collaboration is a relationship between two or more individuals or organizations to achieve a common goal, face-to-face has been emphasized to share the common goal clearly. As the ability to collaborate is regarded as an important measure that determines the future of a company, in the non-face-to-face era, companies are putting a lot of effort into not losing the effectiveness of collaboration, and one of them is collaboration based on XR, that is, Immersive Collaboration. Immersive collaboration can bring high collaboration effects from remote locations because it enhances media richness and enhances psychological proximity through rich information sharing, immersive realism, and F2F(face-to-face)-like interactions through XR. For this reason, after COVID-19, the number of requests for immersive collaboration solutions has increased 10 times, and the size of the immersive collaboration market is expected to grow at an annual average of 82.2%. As it became difficult to go out to prevent the spread of COVID-19, the number of depressed patients in the UK increased by 20%, and 71.6% of those who responded that they had experienced Corona Blue in Korea. The demand for mental and physical recovery has increased, and for this, XR is being actively used in the medical and social welfare fields. XR is highly effective in physical, mental and social healing. Rehabilitation effect is improved by cultivating goal consciousness or training motivation through immersion. Psychotherapy or meditation effect is given through the composition of a virtual space and a sense of realism for it, and departed people can be connected to each other promoting a deep connectivity. In the real estate brokerage field, where face-to-face is the main focus, from direct visits to confirm the sale to the conclusion of a contract, the impact of COVID-19 was large. Since the spread of COVID-19, requests for direct visits have decreased by 27%, and the number of new listings has decreased by 40%. On the other hand, companies that can provide non-face-to-face services through the introduction of XR have reached the highest stock price. In the domestic real estate brokerage field, virtual tours for properties are mainly provided through XR, while financial services such as loans, insurance, and contracts, including virtual tours, are provided non-face-to-face abroad.
Chapter 3 drew preemptive measures to improve laws and systems for XR-related regulations. By selecting the demand industry and the convergence plan, the scope of the investigation was clearly classified, and related XR regulatory issues were predicted and analyzed based on cases or scenarios. Each regulatory issue was organized through a regulatory status checklist and related laws and regulations, so that the regulation settings, methods, targets, areas, related laws, and ministries were examined in a top-down manner. Excluding the deregulation cases that require review in terms of user safety or security, most of the cases were system maintenance due to inadequate classification or regulations on XR. Regarding the need for mitigation, it is necessary to review through close discussions under the cross-ministerial or public-private cooperation system, and for system maintenance, the classification authority should promote the introduction of XR and provide a guide for safe and effective use of XR for consumers. Looking at the regulatory methods of major overseas countries, the US, UK, and EU are mainly based on self-regulation, while China is actively promoting government-led support policies and taking strong measures on national security.
In the last chapter 4, based on the analysis results in terms of promotion and regulation, policy measures for fostering immersive industries were presented. It is necessary to actively support the introduction of XR in the public domain, and to make all arrangements for it. XR suppliers should advance into new markets and promote preemptive legal and institutional improvements to minimize obstacles in the process of using them in demand industries. It is necessary to establish a public-private partnership system to foster XR platform companies for global leadership. Public innovation through XR, preemptive improvement of laws and systems for the spread of XR, and the creation of XR platform companies need to establish policies that foster immersive industries and create an ecosystem.