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메타버스 新인류, 디지털 휴먼
  • 한상열메타버스연구팀 선임연구원
날짜2022.01.14
조회수8171
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요약문 상세
    • 디지털 휴먼은 인간의 모습/행동과 유사한 형태를 가진 3D 가상 인간을 의미한다. 인간과 매우 유사한 형태의 디지털 휴먼 구현이 가능해지고, 가상과 현실이 융합하는 메타버스 시대가 도래하면서 디지털 휴먼의 활용 영역은 지속적으로 확대될 것으로 전망된다. 본 고에서는 최근 부상하고 있는 디지털 휴먼의 현황과 발전 방향을 살펴보고, 디지털 휴먼을 통한 산업 발전과 올바른 디지털 휴먼 제작 및 활용을 촉진하기 위한 시사점을 도출하였다.
    • 역사적으로 사람들은 조각, 인형, 로봇 등 인간의 형상을 닮은 조형물을 창조해왔다. CG 기술의 발전은 인간을 닮은 디지털 휴먼의 창조를 가능하게 했으나, 초기에는 많은 제작 비용으로 개발 및 활용이 제약되었다. 하지만, CG, AI, 모션캡처 등 디지털 휴먼 제작을 위한 기술 발전과 클라우드 기반 디지털 제작 플랫폼 서비스로 디지털 휴먼 제작 효율성과 접근성이 크게 개선되었다. 또한, 초기 디지털 휴먼은 TV, 영화 등 단방향적인 매체에서 활동하였으나, 현재는 양방향 소통이 가능한 온라인 미디어 활용, 대화형 AI 접목 등을 통해 상호작용이 가능한 인플루언서 마케팅, 고객 응대 등 다양한 분야로 활동 범위를 확대하고 있다. 특히 인스타그램 등 소셜 미디어를 통해 실제 사람처럼 친구들과 어울리는 모습을 보여주고 대중들과 소통하는 가상 인플루언서로 활동하면서 많은 관심을 받고 있다. 디지털 휴먼 제작 효율성이 높아지고 대중적인 인지도도 확산되면서 디지털 휴먼의 활용 분야는 B2C를 넘어 방송, 교육, 상담, 고객 응대, 가상 비서, 제조 시뮬레이션 등 다양한 B2B 분야로도 적용 범위가 확대되고 있다.
    • 향후 디지털 휴먼은 상호작용과 업무 능력이 향상되면서 인간의 조력자로서 역할 할 것으로 전망된다. 디지털 휴먼 제작 기술 발전에 따라 더욱 인간과 흡사해지고, 감성 컴퓨팅 접목을 통해 인간과 감성적 상호작용 구현이 가능해질 수 있다. RPA, 초거대AI 접목을 통해 업무 보조부터 콘텐츠 제작까지 가능해지면서 가상의 친구, 업무 동료, 공동 창작자로의 역할 수행이 기대된다. 자동차, 로봇 등 물리적 객체와의 융합이 이루어지면 실세계까지 활동 영역 확대가 예상된다.
    • 메타버스에서 디지털 휴먼은 가상과 현실의 경계를 넘나들며 다양한 분야에서 활용이 전망되며, 각 경제주체는 디지털 휴먼을 통한 다양한 기회 창출 방안을 모색할 필요가 있다. 기업은 디지털 휴먼을 활용한 고객 서비스 혁신, 생산성 향상 모색이 필요하다. 정부는 디지털 휴먼 제작 기술 개발을 지원하고, 디지털 휴먼이 우리 사회의 한 부분으로 올바르게 활용될 수 있는 방향을 모색해야 한다. 디지털 휴먼과 실제 인간과의 혼란, 디지털 휴먼 오용에 따른 부작용 등 디지털 휴먼 우려에 대응하여 디지털 휴먼의 올바른 제작과 활용을 촉진하는 방안을 마련해야 한다.
  • Executive Summary
    • Digital humans refer to 3D virtual humans in a form similar to human appearance/behavior. It is expected that the applications of digital humans will continue to increase as a form of digital human being very similar to that of humans becomes possible, and Metaverse services that converge the virtual world and the real world spread. This paper examines the current status and development direction of digital humans that have recently emerged, and draws implications for promoting industrial utilization of digital humans and proper digital human production and utilization.
    • Historically, people have created sculptures, dolls, and robots that resemble human figures. Advances in CG technology enabled the creation of digital humans resembling humans, but in the early days, development and tilization were limited by large production costs. However, technological advances for digital human production such as CG, AI, and motion capture have greatly improved digital human production efficiency and accessibility with cloud-based digital production platform services. In addition, early digital humans were active in unidirectional media such as TV and movies, but are now expanding their scope of activities to various fields such as influencer marketing and customer response, which can interact through online media utilization capable of two-way communication, interactive AI. In particular, digital humans are receiving a lot of attention as they work as virtual influencers that show people hanging out with friends like real people and communicate with the public through social media such as Instagram. As digital human production efficiency increases and public awareness spreads, the application of digital human is expanding beyond B2C to various B2B fields such as broadcasting, education, counseling, customer response, virtual assistant, and manufacturing simulation.
    • In the future, digital humans are expected to serve as human assistants as their interaction and work skills improve. With the development of digital human production technology, digital humans become more human-like, and emotional interaction with humans can be realized by adding emotional computing. They are expected to play diverse roles as a virtual friend, co-worker, and co-creator as they are possible to assist in work and produce contents by adding RPA and super-giant AI. When convergence with physical objects such as automobiles and robots takes place, the area of activity is expected to expand into the real world.
    • In the Metaverse, digital humans are expected to be used in various fields across the boundaries between virtual and reality, and each economic entity needs to seek ways to create various opportunities through digital humans. Companies need to seek innovation in customer service and productivity improvement using digital humans. The government should support the development of digital human development technology and seek a direction in which digital humans can be used properly as a part of our society. Measures should be prepared to promote the proper production and utilization of digital humans in response to concerns about digital humans, such as confusion between digital humans and real humans, and side effects from misuse of digital humans.
목차 상세
    • Ⅰ. 연구 배경
    • Ⅱ. 디지털 휴먼의 부상
    • 1. 디지털 휴먼 제작
    • 2. 디지털 휴먼 활용
    • III. 디지털 휴먼의 미래
    • 1. 디지털 휴먼 발전 방향
    • 2. 디지털 휴먼 시장 전망
    • IV. 시사점