Korea Software Industry Survey in 2016


요  약  문

1. 제 목

2016년 국내 소프트웨어 기업 실태조사

2. 연구 목적 및 필요성

  • 제4차 산업혁명 시대의 도래로 SW의 중요성은 나날이 증대됨에 따라 SW산업영역이 전통적인 SW에서 클라우드 서비스, 빅데이터, 인공지능, 사물인터넷 등 디지털 전환을 촉진하는 SW영역으로 확산
  • SW산업의 범위가 확대되는 추세에 따라 보다 포괄적인 의미의 SW산업을 정확하게 파악할 수 있는 통계를 산출하고, 이를 기반으로 국내 소프트웨어 기업의 역량을 객관적으로 분석하고자 함

3. 연구의 구성 및 범위

  • 본 연구의 연구방법으로는 먼저, 국내 SW산업의 현황과 실태를 정확하게 파악하고 조사대상인 모집단의 대표성, 신뢰성 확보를 위하여 통계청 「전국사업체총조사」 기준에 의거하여 기업정보를 재정비하고 광의의 SW산업 범위에 속하는 기업을 한국표준산업분류 기준으로 분류하여 국가통계와 비교 가능한 DB구축

  - 국내 SW산업의 태생부터 현재까지 장주기 기업의 생멸현황, 생존기업과 폐업기업의 재무분석을 통하여 SW산업의 생태계적 특성을 객관적으로 분석하고, 국내외 문헌연구를 통해 산업분류, 품목분류, 직업분류 관련 분류기준을 정립

  - 또한, 구조화된 설문지를 바탕으로 한 설문조사와 병행하여 기업 동향과 이슈에 대한 심층인터뷰를 실시하여 실태조사 결과에 대한 분석을 풍부히 함

  • 조사 설계는 정부 정책수립과 기업전략 수립에 요구되는 기초통계 항목 이외 최근의 시장 환경 변화 추세에 맞게 신규로 요구되는 통계 수요를 반영(기업의 신사업추진 현황과 계획, 유지관리요율, SW기업의 4차 산업혁명에 대한 대응, 품목별 기업 생태계 현황 등)
  • 국내 SW기업을 대상으로 기업의 경영 성과, 기업의 비즈니스 활동, 국내 SW기업의 경쟁력을 진단 할 수 있는 지표들을 중심으로 경쟁력지수 분석 및 경쟁력 지수와 기업 성과와의 관계를 분석함  
  • 국내 소프트웨어 기업의 경영 성과 및 경쟁력지수에 영향을 미치는 요인을 파악하고 이를 개선하기 위한 정책적 시사점을 도출하고자 함

3. 연구의 내용 및 결과

가. 2016년 국내 소프트웨어 기업의 경영실적(모수추정 결과)

  • 2015년 소프트웨어 기업의 총 매출규모는 105조원 규모로 전년보다 4.2% 증가하였으며, 2016년(E)은 108조 원 규모로 2.9% 증가할 것으로 예측됨

  - 게임SW(13.6%)와 인터넷SW(12.3%) 업종의 높은 성장이 전체 SW산업의 성장을 견인 한 것으로 분석되며, 패키지SW(4.1%)와 IT서비스(1.0%), 임베디드SW(△0.1%) 업종은 소폭 성장하거나 감소한 것으로 나타남

  • 2015년 소프트웨어 기업의 연구개발 투자액은 6.4조원 규모로 전년보다 8.9% 증가한 것으로 추정되며, 연구개발 집약도(R&D Intensity)는 평균 6.1%로 R&D 집약도 스코어보드 기준으로 고(高)연구개발 산업으로 분류
  • 2015년 소프트웨어 기업의 전체 종사자수는 36만 1천명 정도이며, 이 중 SW관련 사업을 하는 인력은 약 30만 7천여명(기업 전체 인력의 84.9%), 경영전략, 영업마케팅 부문을 제외한 SW기술인력은 약 23만 5천명으로 추정

 나. 국내 소프트웨어 기업의 비즈니스 활동

 □ 2016년 소프트웨어 기업 경영 실적

  • 2016년 국내 SW기업의 매출액은 전년보다 4.1% 증가하였으며, 이 중 패키지 SW 기업은 경기회복 지연 등 경기 하락 요인에도 불구하고 IoT, 클라우드 등 신사업 영역에서 보안 솔루션의 강조로 꾸준히 성장하였으며, IT서비스 기업은 해외 수출 증대 및 신사업 진출 등으로 전년보다 2.0% 성장 전망
  • 2016년 국내 SW기업의 영업이익은 전년보다 9.0% 증가할 것으로 예상되며, 이는 2015년 패키지SW와 IT서비스업의 영업이익 마이너스 성장에서 2016년에는 플러스 성장으로 전환된 것이 주요 원인으로 보임
  • 2016년 국내 SW기업의 수출 실적은 전년보다 약 10.1% 증가 예상되며 전체 SW 수출액에서 IT서비스 기업의 수출 비중(57.6%)이 가장 높지만, 수출 증가율은 게임SW(16.4%)와 인터넷SW(28.5%)가 가장 높은 것으로 조사됨

 □ 신사업 진출 현황

  • SW기업이 추진하고 있는 주요 신사업 분야는 사물인터넷, 클라우드서비스, 빅데이터, VR/AR 등이 있으며, 사업 분야의 사업 추진 단계는 대부분 기술개발기에 진입한 것으로 나타남

  - 신사업 분야 진출은 IT서비스와 패키지SW 업종이 다양한 분야에 진출하고 있으며, 게임SW는 VR/AR 분야에, 인터넷SW는 O2O 분야에 한정하여 진출함

  • 신사업 추진과정에서 필요한 인력은 주로 채용 또는 기존 종업원의 교육을 통해 확보하고 있으며, 2017년 SW 신사업 부문에 채용 예정인 인력은 현원의 약 15.7%에 해당하여 기존 주력 사업의 인력 채용규모보다 높은 경향을 보이고 있으며, 특히 O2O, VR/AR, IoT, AI 영역에서 신규 채용 계획이 많은 것으로 나타남
  • 신사업 추진 시 애로사항은 사업추진 자금 부족 및 투자유치, 시장의 불확실성, 보유 인력의 부족 등으로 나타났으며 중소기업의 경우 신사업추진 자금부족의 애로사항이 많고, 전체적으로는 시장의 불확실성과 신사업 추진할 인력의 부족에 대한 애로사항이 가장 많은 것으로 조사됨
  • 국내 SW기업들은 4차 산업혁명이 SW산업에 전반적으로 큰 변화를 가져올 것이라는 부분에 동의하고, 대체로 4차 산업혁명이 기회요인이 될 것으로 인식하지만 4차 산업혁명에 대응한 기술개발 및 새로운 비즈니스 준비는 더딘 것으로 조사됨

 □ 기술개발 환경

  • ICT 환경에서 소프트웨어 운영체제는 하드웨어나 애플리케이션의 선택과 운용 측면에서 중대한 영향을 미치고 있는데 과거 PC환경에서는 Windows가 독점적인 지위를 차지하고 있었으나, 기기의 다양성에 따라 iOS, Adroid OS, 리눅스 등의 소프트웨어 운영체제가 차지하는 비중이 점차 증가

 다. 해외진출 현황 

  • 국내 소프트웨어 기업 중 해외진출 경험이 있는 기업은 전체의 16.4%이며, 게임SW 기업의 해외 진출 경험이 51.8%로 가장 높은 반면, IT서비스 기업은 그 비중이 9.0%로 낮은 편임

  - 국내 SW기업이 추진하는 해외진출 방식은 대부분 ‘독자적으로 해외진출(56.6)’이 가장 많았고, 그 다음으로 ‘현지 유통채널이나 퍼블리셔(publisher)와 연계(40.9%)’하는 것으로 나타남
  - 국내 SW기업의 성장요인과 경쟁력 진단의 주요 요인으로서 해외진출 여부를 고려하고 있음. 실제로 해외 진출한 수출기업과 진출하지 못한 내수중심기업의 기업성과를 비교해보면, 내수기업보다 해외진출기업의 성과가 더 높은 것을 확인할 수 있음

  • 2015년 기준 SW수출 실적은 전년보다 11.4% 증가한 9조원 2,185억 원 규모이며 연결매출액 대비 수출 비중은 9.6%임. 2016년(E) SW수출 실적은 10조 1,515억 원으로 2015년보다 10.1% 증가하였으며 전 업종에서 수출이 상승함

  - 2014년부터 지난 3년간 소프트웨어 기업의 수출 증가 추이를 살펴보면, 게임SW와 인터넷SW의 수출 성장세가 두드러지는 것으로 분석됨

  • 2015년 수출액 기준으로 1조원 이상 수출이 발생되는 품목은 IT시스템 관리·운영(SM)과 IT시스템 구축·통합(SI), 온라인 게임, 비즈니스 프로세스 아웃소싱(BPO)가 있음

  - 수출액 증가세가 뚜렷한 분야는 모바일 게임을 중심으로 한 게임 분야와 인터넷SW의 웹정보검색서비스 및 커뮤니케이션서비스 등의 인터넷SW 분야인 것으로 나타남
  - 지역별 수출 현황은 북미, 중국, 동남아시아 등 아시아·태평양 지역 중심으로 수출이 이루어짐

  • SW기업이 해외 진출할 때 가장 필요한 정부지원으로는 현지의 법률/제도/규제/회계/세무 등의 지원(47.9%)이며 그 다음으로 마케팅과 관련된 판촉 지원(35.5%), 현지 시장 정보(28.5%) 등이 있음

 마. 2017년 경기전망과 투자전망

  • 2016년 SW산업의 기업경기실사지수(BSI)는 84.1점으로 부정적으로 응답한 기업의 수가 더 많았고, 2017년 경기 전망 역시 98.2점으로 여전히 경기회복에 대해 부정적 전망을 하는 기업이 더 많음

  - 국내 SW기업들은 2017년에는 내수시장보다 수출시장의 경기가 올해보다 더 호전될 것으로 전망

  • 2016년(E) 국내 SW기업의 매출증가율은 국내 경기회복 지연으로 2015년(4.8%)보다 다소 하락한 4.1%, 2017년(F) 매출 증가율은 4.3% 성장할 것으로 예측됨
  • 국내 SW기업의 채용 계획에 대한 조사 결과, 없거나 계획이 수립되지 않은 경우가 61.6%를 차지하여 2017년도에는 2016년보다 인력 채용이 적을 것으로 예측되었으며, 경력직 선호는 더 심화될 것으로 예측됨

 마. 기업경쟁력 지수 및 성과 분석

  • 소프트웨어 기업의 경쟁력지수 분석 결과를 진단하기 위하여 기술 역량, 글로벌 역량, 조직혁신 역량, 인적자원 역량에 대표하는 주요 지표간 상관관계를 분석하였는데, 전반적으로 기업(매출액) 규모가 클수록 종합경쟁력 지수가 높아지는 현상이 두드러지며, 매출규모 1000억 이상 기업이 10억 미만 소기업보다 3배 이상 차이가 나기도 하는 등의 차이가 나타남
  • 경쟁력 지수를 독립변수로 하고 기업의 경영성과를 종속변수로 하는 상관분석 결과, 종합경쟁력은 기업의 매출규모, SW매출규모, 연구개발투자규모에 양(+)의 영향을 미치는 것으로 나타남. 

  - 또한 이들 변수를 종속변수로 하고 기술경쟁력·글로벌 경쟁력·조직혁신역량·인적역량의 세 가지 경쟁력지수를 독립변수로 하는 회귀분석 결과, 기술경쟁력·글로벌 경쟁력·인적역량은 매출규모, SW매출규모, 연구개발투자규모에 양(+)의 영향을, 조직혁신역량은 연구개발투자규모에 음(-)의 영향을 미치는 것으로 나타남

  • 국내 경기 둔화 및 비즈니스 환경 변화 등으로 기업은 생존 및 성장을 위해 사업 다각화를 추진하는데, 소프트웨어 기업의 경우 타 산업을 병행하는 비중이 매출 기준 18.9%, 기업 수 기준으로 32.6%인 것으로 나타남
  • 이러한 사업 다각화가 기업의 경영 성과에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하기 위하여 소프트웨어 분야가 매출에서 차지하는 비중이 100%인 기업과 타산업 분야 매출비중이 있는 기업 간의 경영성과 속성변수를 T-test 검증하여 분석한 결과 타 산업 진출기업은 SW분야 집중 기업보다 규모가 큰 기업이 많아 종사자 1인당 매출액이 높지만, 종사자 1인당 영업이익 등은 반대로 낮아 SW집중 기업의 수익구조가 보다 안정적임을 알 수 있음

5. 정책적 활용 내용

  • 국내 SW기업 현황 및 생태계적 특성, 생산, 수출 등 기초 통계 이외 기업성과, 기술혁신역량, 글로벌화 역량, 인력현황 등 국내 소프트웨어 산업의 생태계적 특성을 파악할 수 있는 통계 데이터를 생산하여 기업전략 수립 및 정책개발에 활용할 수 있는 토대 마련
  • 설문 설계에서 정립한 SW품목분류 세분화 및 클라우드 서비스 분류(안)은 변화하는 소프트웨어 시장 환경을 반영하는 분류체계로 향후 클라우드 산업 실태조사 등 여타의 실태조사 연구의 토대가 되는 분류체계를 제공함 
  • 신사업 추진 및 수출, 연구개발 등 국내 소프트웨어 기업이 현장에서 겪는 애로사항을 파악하여 정책지원이 필요한 사항 확인

6. 기대효과

  • 국내 SW산업의 위상에 대한 이해, 부문별 경쟁력을 객관적으로 진단함에 따라 정책개발의 기초 자료로 활용
  • SW생산, 수출, 인력, 업계 이슈 등 SW산업의 거시적 통계 이외 제반 기업 활동과 관련한 통계를 산출함에 따라 SW산업 통계의 다양성, 구체성 제고

목   차

제 1 장 서  론  

제1절. 연구의 필요성 및 목적   
제2절. 연구 내용과 연구 방법

제 2 장 국내 소프트웨어 기업 생태계의 특성과 모집단 구축   

제1절. 국내 소프트웨어 기업의 생멸 현황   
1. 소프트웨어 기업의 설립 및 폐업 현황
2. 소프트웨어 기업의 진입-퇴출 현황    
제2절. 모집단 구축 및 표본 설계  
1. 모집단 구축 
2. 표본 설계   
3. 조사완료 표본과 조사의 대표성
제3절. 국내 소프트웨어 기업 모집단의 특성   

제 3 장 국내 소프트웨어 기업 모집단 추정    

제1절. 모집단 추정 방법
제2절. 전체 소프트웨어 기업의 경영 실적 추정 
제3절. 전체 소프트웨어 기업의 연구개발 투자규모 추정   
제4절. 전체 소프트웨어 기업의 인력 추정  

제 4 장 국내 소프트웨어 기업의 재무 현황  

제1절 일반 현황
제2절 재무 현황 및 경영 성과  
1. 기업의 성장성 
2. 소프트웨어 매출 현황  
3. 수익성
4. 혁신성  
제3절 해외 소프트웨어 기업과 경영 성과 비교    

제 5 장 국내 소프트웨어 기업의 비즈니스 활동   

제1절 기업 생태계 현황  
제2절 비즈니스 현황  
1. 수익 모델  
2. 유지관리 요율 
3. 영업/마케팅 현황   
제3절 신사업 진출 현황 
1. 신사업 진출 현황
2. 신사업 진출을 위한 기업의 투자 현황  
3. 신사업 기술 및 인력 확보    
4. 신사업 추진 계획    
5. 신사업 진출 기업과 경영 성과의 관계   
제4절 기술 개발 현황  
1. 연구개발 현황 
2. 지식재산권 획득 현황    
3. 기술 수준 및 기술 격차   
4. 기술 개발 환경   

제 6 장 해외진출 현황    

제1절 해외진출 현황   
제2절 수출 현황  
1. 업종별 해외 수출 현황    
2. SW품목별 해외 수출 현황     
3. 지역별 SW수출 현황
제3절 해외 진출 유형 및 애로사항 
제4절 수출 중심 기업과 내수 중심 기업의 성과 비교 

제 7 장 인력 현황  

제1절. 소프트웨어 기업의 인력 현황  
제2절. 기술인력 현황  
제2절. 기술인력 유출  

제 8 장 2017년 경기전망과 투자 전망  

제1절 2017년 경기전망   
제2절 2017년 SW기업 매출규모 추정   
제3절. 2017년 인력 채용 계획

제 9 장 국내 소프트웨어 기업 경쟁력 및 성과 분석 

제1절 국내 소프트웨어 기업의 경쟁력 진단
제2절 국내 소프트웨어 기업 성과 비교 분석 
제3절 국내 소프트웨어 기업의 재무적 특성 분석  

제 10 장 결  론 

 참고문헌

부록 1. 조사 설문지
부록 2. SW산업 품목 분류체계


SUMMARY

1. Title

Korea Software Industry Survey in 2016

2. Study Purpose and Necessity

  • With the advent of the 4th Industrial Revolution Era, the importance of software is increasing day by day, the software industry is spreading from the traditional software to the Software sector promoting digital transformation such as cloud service, big data, IoT, Artificial Intelligence.
  • In response to such changes in technology and the spread of software, it is necessary to accurately grasp the current status of the software industry in a more comprehensive sense, and to analyze the capabilities of companies to diagnose the competitiveness of domestic software companies.

3. Study Composition and Scope

  • First, as a research method of this study, to accurately grasp the current status and actual conditions of the domestic software industry, and to secure the representative and reliability of the target population of the survey, information on companies should be rearranged in accordance with the National Business Census of Statistics Korea, and companies that belong to a wide range of the software industry should be classified in accordance with the criteria of the Korea Standard Industrial Classification and compared to the national statistics. Moreover, a linkable database (DB) should be built.

 - The ecosystem characteristics of the software industry should be objectively analyzed through an analysis of the appearance and disappearance of long-term companies in the domestic software industry up to the present, and a financial analysis of surviving companies and closed companies. In addition, a classification criteria should be established for industry classification, item classification, occupation classification, etc., through domestic and foreign document studies.

 - In addition, the analysis of the actual investigation results should be enriched by conducting in-depth interviews on corporate trends and issues in parallel with surveys based on structured questionnaires.

  • In designing the study, the demand for new statistics in line with recent changes in the market environment should be reflected in addition to the basic statistical items required for the establishment of government policies and corporate strategies (the current status of new business promotion by companies, the maintenance rates, the response of software companies to the 4th Industrial Revolution, the current status of company ecosystems by item, etc.).
  • The competitiveness index and the relationship between the competitiveness index and corporate performance should be analyzed, focusing on the companies' business performance, business activities, and the indices that can diagnose the competitiveness of domestic software companies.
  • The factors that affect the business performance and competitiveness index of domestic software companies should be identified, and policy implications to improve them should be drawn.

4. Study Details and Results

A. Estimation of the Major Indices of the Domestic software Industry

  • In 2015, the total sales of software companies increased by 4.2% from the previous year to KRW 105 trillion, and it is expected that it will increase by 2.9% to KRW 108 trillion in 2016 (E).

 - It has been analyzed that the high growth in the business category of game software(13.6%) and Internet software(12.3%) has led to the growth of the entire software industry, and it has been shown that package software(4.1%), IT services(1.0%), and embedded software(△0.1%) have grown slightly or have decreased.

  • It has been estimated that the R&D investment of software companies increased by 8.9% over the previous year to KRW 6.4 trillion in 2015, and an R&D intensity of 6.1% on average was classified as high R&D industry based on the R&D intensity scoreboard.
  • In 2015, the total number of human resources of software companies was 361,411, and among them, the number of human resources in the software sector was 306,843 (84.9% of the total workforce), and the total number of human resources in the software technology sector was estimated at 234,955, excluding the management strategy and sales marketing sectors.

B. Business Activities of Domestic Software Companies

□ Current Status of New Business Expansion

  • The major new business areas promoted by software companies consist of the IoT, cloud services, Big Data, and virtual reality(VR)/augmented reality(AR), and it was shown that most of the business stages of business areas have entered technological development.

 - The expansion into new businesses consists of various business categories, such as IT services and package software, and the expansion of game software and Internet software were limited to the VR/AR areas and O2O areas, respectively.

  • The human resources required in the promotion process of new businesses are being secured mainly through the hiring or training of existing employees. In 2017, the number of human resources expected to be hired for the new business sector of software is showing a higher trend than before at about 15.7% of current employment. In particular, it has been shown that plans for new hiring are high in the areas of O2O, VR/AR, IoT, and artificial intelligence (AI).
  • The difficulties faced in the expansion to new businesses were shown to be a lack of funding for business expansion, investment attraction, market uncertainty, a shortage of held human resources, etc. In the case of small and medium enterprises(SMEs), there are many difficulties in the lack of funding for new business expansion. Overall, it was shown that market uncertainty and a shortage of human resources needed to expand to new businesses were the most numerous difficulties.
  • Domestic software companies agree that the 4th Industrial Revolution will bring about a big change in the software industry overall, and generally recognize that the 4th Industrial Revolution will serve as a factor of opportunity. However, it was shown that technological development and preparation for new businesses were sluggish.
  •  In the information communications technology(ICT) environment, the software operating system has a significant influence on the selection and operation of hardware and applications. In the past, Windows had occupied an exclusive position in the PC environment, but due to the proliferation of the computerization of devices, the percentage of software operating systems, such as iOS, Android OS, and Linux, is gradually increasing.

C. Current Status of Overseas Expansion

  • Among domestic software companies, 16.4% have experience in overseas expansion, and while game software companies have the highest rate of overseas expansion experience at 51.8%, IT service companies have a somewhat low rate of 9.0%.

 - The most widely used method of overseas expansion by domestic software companies is “independent overseas expansion (56.6%)” followed by linking with “local distribution channels or publishers (40.9%).” 

 - Considerations are being given to whether overseas expansion is a growth factor and a major diagnostic factor of the competitiveness of domestic software companies. When the business performance of export companies that have actually expanded overseas is compared with domestic demand-oriented companies that have not expanded overseas, it can be confirmed that the performance of businesses that have expanded overseas is higher than that of domestic businesses.

  • In 2015, the performance of software exports was at KRW 9.2185 trillion, which was 11.4% higher than that of the previous year, and the percentage of exports compared to consolidated sales was 9.6%. In 2016 (E), the software export performance was KRW 10.1515 trillion, which was a 10.1% increase from 2015, and exports increased in all business categories.

 - By examining the export growth progress of software companies over the past three years from 2014, it was analyzed that the export growth of game software and Internet software is remarkable.

  • As for the items that generated more than KRW 1 trillion based on the exports of 2015, they consist of IT system operation and management (SM), IT system construction and integration (SI), online games, and business process outsourcing (BPO).

 - It was shown that the areas where an increase in exports was clear were the area of games that mainly focused on mobile games, the web information search services of Internet software, and the area of Internet software such as communication services.

 - It was shown that the current status of exports by region was mainly focused on the Asia-Pacific region, with North America at KRW 1.8805 trillion, China at KRW 1.8488 trillion, and Southeast Asia at KRW 1.9194 trillion.

  • The most necessary forms of government support when software companies expand overseas include support for local laws / institutions / regulations / accounting / tax (47.9%) followed by sales promotion support related to marketing (35.5%) and local market information (28.5%).

D. Economic and Investment Outlook for 2017

  • With a Business Survey Index (BSI) of 84.1 points in 2016 for the software industry, the number of companies that responded negatively was higher, and with 98.2 points for the economic outlook of 2017, there were still more companies that had a negative outlook for economic recovery.

 - Domestic software companies expect the economy of the export market to improve over the domestic market in 2017.

  • In 2016 (E), the sales growth rate of domestic software companies is expected to somewhat decrease to 4.1% from 2015 (4.8%) because of a delay in economic recovery, and the sales growth rate of 2017(F) is expected to increase to 4.3%.
  • As a result of an investigation on the recruitment plan of domestic software companies, cases where a plan was nonexistent or plans have not been established were 61.6%, and it is expected that the recruitment rate of 2017 will be less than that of 2016. It is also expected that the preference for persons with experience will be further intensified.

E. Business Competitiveness Index and Performance Analysis

  • To diagnose the results of the competitiveness index analysis of software companies, the correlation between major indices that represent technical capabilities, global capabilities, organizational innovation capabilities, and the capabilities of human resources was analyzed. Overall, it was cleary noticeable that the total competitiveness index was larger when the company (sales) size was bigger, and companies with sales of over KRW 100 billion showed differences that are three times more than those small companies with sales of less than KRW 1 billion.
  • As a result of a correlation analysis where the competitiveness index is an independent variable and the company business performance is a dependent variable, it was shown that total competitiveness has a positive (+) effect on the company's sales volume, SW sales volume, and R&D investment volume.

 - In addition, as a result of a regression analysis where these variables are set as dependent variables, and the three competitiveness indices of technical/global competitiveness, organizational innovation capability, and human capability are set as independent variables, it was shown that technology competitiveness, global competitiveness, and human capability have a positive(+) influence on the R&D investment volume, and that organizational innovation capability has a negative(-) effect on the R&D investment volume.

  • Companies are pursuing business diversification for survival and growth because of domestic economic slowdown and changes in the business environment, and in the case of software companies, it was shown that the percentage of engaging in other industries in parallel is 18.9% based on sales and 32.6% based on the number of companies.
  • To analyze how such diversification affects the business performance of a company, an analysis using a T-test verification of the business performance and attribute variables between companies where the software area accounts for 100% and companies having sales percentages in other industries was conducted. As a result, it was shown that the sales per employee was higher in companies that have expanded to other industries as they were larger companies than SW-focused companies. However, it was shown that the profit structures of SW-focused companies were more stable as the operating profit per employee was lower in those companies engaging in other industries.

5. Details of Policy Use

  • In addition to basic statistical data, such as domestic software companies’ current status, ecosystem characteristics, production, and exports, it is possible to provide a foundation that can be used in the establishment of corporate strategies and the development of policies by producing statistical data that can identify the ecosystem characteristics of domestic software companies such as company performance, technological innovation capability, globalization capability, and the current status of human resources.
  • The SW classification breakdown and cloud service classification established in the questionnaire design is a classification system that reflects the changing software market environment, and they provide a classification system that is the foundation of investigations on the actual conditions of the future cloud industry and other studies on actual conditions.
  • It is possible to identify the difficulties experienced by domestic software companies such as new business promotion, export, and R&D.

6. Expected Effects

  • By understanding the status of the domestic software industry and objectively diagnosing competitiveness by sector, the obtained information can be used as the basic data for policy development.
  •  By calculating the statistics related to all business activities in addition to the macroscopic statistics of the software industry, such as the issues of software production, exports, human resources, and the industry, the diversity and specificity of software industry statistics can be improved.

CONTENTS

Chapter 1 Introduction   

Section 1. Research Needs and Objectives  
Section 2. Research content and method  

Chapter 2 Characteristics of Software Enterprise Ecosystem  

Section 1.  Establishment and closing of Software Companies   
1. Establishment and closing of software companies  
2. Entry and exit status of software companies  
Section 2. Population building and sample design     
1. Building a population   
2. Sample Design
3. Completion of the sample and the survey    
Section 3. Characteristics of software company population  

Chapter 3 Estimation of Software Industry Population 

Section 1. Method of estimating population
Section 2. Estimation of business performance of software companies  
Section 3. Estimation of R&D investment size of software enterprise    
Section 4. Estimate of talents of software company   

Chapter 4 Characteristics of survey companies 

Section 1 General Status    
Section 2 Financial Status and Performance   
1. Business Growth    
2. Software Sales Status     
3. Profitability     
4. Innovation   
Section 3 Comparison of Business Performance with Foreign Software Firms  

Chapter 5 Software Companies' Business Activities 

Section 1 Status of Software Ecosystem    
Section 2 Business Status  
1. Revenue model    
2. Maintenance Rates  
3. Sales / Marketing Status   
Section 3 Status of New Business  
1. Status of New Business 
2. Investment status of companies to enter new business   
3. Securing new technology and manpower 
4. New business promotion plan  
5. Relationship between new business entering company and management performance
Section 4 Status of Technology Development     
1. Research and Development Status   
2. Intellectual Property Acquisition Status    
3. Technology level and technology gap     
4. Technology Development Environment     

Chapter 6 Status of overseas expansion  

Section 1 Overseas Entry Status     
Section 2 Export Status   
1. Export Status by Industry   
2. Export Status by SW Item     
3. SW exports by region    
Section 3 Overseas Entry Types and Challenges   
Section 4 Comparison of Performance of Export-Oriented Company and Domestic-oriented Company

Chapter 7. Human Resources Status

Section 1. Status of software company personnel   
Section 2. Technical Staff Status     
Section 2. Technical staff outflow

Chapter 8 2017 Economic Outlook and Investment Prospects  

Section 1 Economic Outlook for 2017 
Section 2 Estimation of Revenues of SW Companies in 2017  
Section 3. Human Resources Recruitment Plan for 2017  

Chapter 9 Competitiveness and Performance Analysis of Domestic Software Firms    

Section 1: Diagnosing Competitiveness of Domestic Software Firms 
Section 2: Comparative Analysis of Domestic Software Firm Performance   
Section 3 Analysis of Financial Characteristics of Domestic Software Firms

Chapter 10 Conclusion   

 References   

Appendix 1. Survey Questionnaire
Appendix 2. SW Industry Classification System

[연구보고서 2016-023] 2016년 국내 소프트웨어 산업 실태조사 (다운로드 : 168회)

실태조사