젊은 SW인재 양성은 제4차 산업혁명 시대에 대한 대응책이자 청년실업 문제의 해법이다. 현재 제4차 산업혁명 관련 유망분야에서 젊은 SW인재에 대한 수요는 높으나, 준비된 인재는 부족한 상황이다. 이에 젊은 SW인재의 고민을 청취하고, 이들의 제4차 산업혁명 분야 진출을 위한 정책 시사점을 도출하고자 하였다. SW교육이 젊은 인재들의 학습동기를 고취하고 있는지 검토하기 위해 Keller의 학습동기 모형인 ARCS(Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction)를 활용하였고, 표적 집단 면접을 통해 이들의 고민을 청취하였다. 분석결과, 젊은 SW인재들은 흥미유발, 목표설정, 자신감 및 만족감 고취 측면에서 어려움을 느끼고 있었으며 이를 보완하는 정책 개선방안 모색이 필요하다. 정책수요가 광범위하여 과기부, 교육부, 노동부, 국방부 등 다부처간 협력이 중요하고, 표적집단 면접이 제한된 참여자의 인터뷰 내용에 기반 한 사항임을 고려하여, 향후 체계적인 실태조사 등 보완된 분석을 반영하여 정책설계에 반영할 필요가 있다.
Executive Summary
The training of young SW talents is a countermeasure against the era of the fourth industrial revolution and a solution to the youth unemployment problem. At present, demand for young SW talent is high in promising areas related to the 4th Industrial Revolution, but there is a shortage of prepared talent. So, I tried to listen to the troubles of young SW people and to draw policy implications for their entry into the fourth industrial revolution field. Keller's learning motivation model, ARCS(Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction) was used to examine whether SW education inspired young people' s learning motivation and listened to their concerns through target group interview. As a result of the analysis, young SW talents have been complaining about interest inducement, goal setting, self-confidence and satisfaction. In view of the fact that policy needs are so broad that inter-ministerial cooperation such as the Ministry of Education, the Ministry of Education, the Ministry of Labor, and the Ministry of Defense is important and that the target group interview is based on the interviewed contents of the limited participants, It is necessary to reflect on the design.