[이슈리포트 2019-006] 실감콘텐츠 플랫폼 대전 (다운로드 : 335회)

■ 요 약

 5G상용화에 따라 실감콘텐츠 산업이 부상하면서 다양한 플랫폼 들이 시장 주도권 확보를 위해 경쟁 중이다 포털부터 특화 분야까지 다양한 . VR 형태의 플랫폼이 운영되고 있는 상황이다 콘텐츠 다양성이 높은 포털부터 . 제조 게임 웹툰 교육 생중계 특화 플랫폼도 운영되어, B2B, B2C 시장에 다양한 서비스가 제공 중이다 본 연구에서는 다양한 실감콘텐츠 플랫폼 . 사례를 분석하고 시사점을 도출하고자 하였다.

  분석 결과, 실감콘텐츠 시장의 성장과 함께 플랫폼 경쟁이 가속화 될 전망이며 다양한 분야의 기업들이 자사의 역량을 기반으로 플랫폼 역량을 높이면서 경쟁력을 확보하고 있었다. 이에 실감콘텐츠 시장이 개화되는 현 시점에서 플랫폼 경쟁력 제고를 위해 이에 맞는 기업전략 수립과 정책지원이 필요한 상황이다 먼저 기업은 탈 플랫폼 크로스 플랫폼 등 . , 플랫폼 사업을 둘러싼 주요 현상에 주목하고 자사의 플랫폼 경쟁력 제고 방안을 모색할 필요가 있다 자사의 현재 플랫폼 역량을 인접영역으로 지속 . 확대하고 생태계 내에서 협력체계를 강화해야 한다. 국내 실감콘텐츠 통합 플랫폼 구축 방안도 검토해 볼 필요가 있다 주요 기업들이 플랫폼을 . 운영하고 있으나 분산된 형태로 이루어지고 있어 고객입장에서 다양한 , 실감콘텐츠를 한곳에서 볼 수 있는 기회가 부족하다 실감콘텐츠 특화 . 플랫폼 스타트업을 발굴하고 지원하는 정책방안 모색도 필요하다. 실감콘텐츠가 현재 태동기에 있어 산업별 특화 플랫폼 중 절대 강자는 없는 , 상황이다 산업별 플랫폼을 세분화하여 지원 대상 스타트업을 . B2B, B2C 발굴하고 콘텐츠 펀드 등을 활용하여 지원하는 방안을 고려해 볼 수 있다. 마지막으로 실감콘텐츠 플랫폼 생태계의 공정경쟁 이슈에도 주목해야 한다. 향후 기존 해외 플랫폼 강자들의 지배력이 실감콘텐츠 시장에도 전이될 , 가능성이 높으며 이에 대한 정책 모니터링과 불공정행위 감시도 필요하다.

 

■ Executive Summar

  As the immersive content industry emerges as commercialization of 5G becomes available, various platforms are competing to secure market leadership. There are various types of platforms from VR portals to specialized fields. It has a variety of services in the B2B and B2C markets as well as a portal with high content diversity, a specialized platform for manufacturing, game, webtoon, education, and live streaming. In this study, we tried to analyze the cases of various immersive contents platform and to draw some implications.

  As a result of analyzing various immersive contents platform cases, it is expected that platform competition will accelerate along with immersive contents market growth, and companies in various fields have secured competitiveness by increasing their platform capacity based on their capabilities. At this point, it is necessary to establish corporate strategy and policy support to enhance platform competitiveness. First, companies need to pay attention to the major phenomenon surrounding platform business such as platform escape and cross platform to find ways to enhance their platform competitiveness. Fims must continue to expand their current platform capabilities to adjacent areas and strengthen their cooperative systems within the ecosystem. It is also necessary to search for ways to build an integrated platform for immesive contents in Korea. Although major companies run the platform, they are distributed, and there is a lack of opportunity to see various immersive contents from a customer's perspective. There is also a need to find ways to support specialized platform start-ups. As immersive content is in its infancy, there is no absolute strength among industry-specific platforms. B2B, and B2C platforms for each industry to find support targets and support them by using content funds. Finally, attention must be paid to fair competition issues in the ecosystem of immersive content platforms. In the future, it is highly likely that the dominance of existing overseas platforms will shift to the immersive content market. Policy monitoring and unfair act monitoring are also needed.


 


■ 목 차

  1. 1. 실감콘텐츠 플랫폼 대전
  2. 2. 주요 실감콘텐츠 플랫폼 동향
  3. 3. 시사점
  4. 참고문헌


■ Contents

  1. 1. The War for Immersive Contents Platform
  2. 2. Trends in Immersive Contents Platform
  3. 3. Implication
  4. References

키워드 실감콘텐츠