[이슈리포트 2019-007] 글로벌 기업의 인공지능 연구역량 분석 및 시사점 (다운로드 : 560회)

■ 요 약

인공지능은 새로운 시장을 창출하며, 향후 기업의 성패를 결정짓는 중요한 요인으로 주목받고 있다. 기업의 인공지능 역량에 따라 성과에 쏠림현상이 발생할 전망이며, 인공지능 선두기업은 2030년까지 지금보다 122% 많은 경제적 가치를 창출하나, 인공지능 하위 기업은 경제가치가 23%나 하락하는 것으로 조사되고 있다. 본고에서는 주요 글로벌 기업들의 인공지능 연구역량을 비교하고 시사점을 도출하였다.

분석결과, 양적 측면에서 IBM, MS, Alphabet이 인공지능 학술연구를 주도하고 있으며, 타 기업보다 뒤늦게 연구를 시작한 Tencent는 2016년부터 연구양이 급증하고 있다. 질적 측면에서 MS의 인공지능 학술연구 피인용이 가장 많이 되었으며, Facebook과 Tencent는 연구양은 작지만 질적인 측면은 우수한 것으로 분석되었다. 인공지능 학술연구 수가 상대적으로 많은 IBM, MS, Alphabet이 인공지능 협력기관 수, 인공지능 협력 연구 수도 많고 네트워크 중심 지표 값도 큰데, 이는 이들 기업이 인공지능 연구협력 네트워크의 중심에 위치하고 있다는 것을 의미한다. 또한, IBM, MS, Alphabet 등 주요 기업 간 인공지능 연구협력이 이루어지고 있으며, 연구협력 성과 지표도 높은 것으로 측정되었다. 대부분의 기업들이 글로벌 연구협력과 산학협력 비중이 높은 것으로 나타났으며, IBM, MS, Alphabet은 지속적으로 연구협력을 유지하고 있는 기관이 많았고, 해외기관의 비중이 높으며 협력기관의 국적도 다양하였다.

분석결과의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 인공지능 연구 선도기업의 성과는 전 세계 우수기관들과 협력하며, 장기간 축적된 결과이다. 둘째, 인공지능 연구 선도 기업들은 강자연합 체계를 형성하며 공동연구를 추진하고 있다. 셋째, 인공지능 연구 선도 그룹을 추격하는 Tencent와 Facebook에 주목할 필요가 있다. Facebook과 Tencent는 MS, IBM, Alphabet을 따라잡기 위해 질 위주의 인공지능 연구를 추진하고 있으며, 강자연합 네트워크에도 적극적이다. 넷째, 인공지능 연구역량 확보를 위한 한국 기업의 노력이 요구되는 시점이다. 한국 기업들의 인공지능 연구 협력 네트워크 참여 확대, 글로벌 우수 기관과의 연구 지속성, 다양성 제고 등 양․질적 측면에서 연구를 강화할 필요가 있다.

■ Executive Summary

Artificial intelligence creates a new market and it is attracting attention as an important factor that determines the success or failure of the enterprise in the future. According to the company's artificial intelligence capability, performance will be devoted to achievement. The leader of artificial intelligence will generate 122% more economic value by 2030 than the current one, but the economic value of artificial intelligence subordinate company will decrease by 23% . This study compare artificial intelligence research capabilities of major global corporations and draw implications.

As a result of the analysis, IBM, MS, and Alphabet are leading academic researches on artificial intelligence in terms of quantity, and Tencent, which has started researching later than other companies, has been surging since 2016. In terms of quality, Microsoft's artificial intelligence academic research papers are the most popular, while Facebook and Tencent are small in terms of research volume but qualitative. IBM, MS, and Alphabet have a large number of artificial intelligence collaborative research institutes. and a large number of network-centric index values, which means that these companies are located at the center of the artificial intelligence research cooperation network . In addition, cooperation between artificial intelligence researches among major companies such as IBM, MS, and Alphabet is being carried out, and research cooperation performance index is measured as high. Most companies have a high share of global research cooperation and industry-academia cooperation. IBM, MS, and Alphabet have continued to cooperate with research institutes, have a large share of overseas institutions, and have varied nationalities.

The implications of the analysis are as follows. First, the achievements of leading researchers in artificial intelligence are the result of long-term accumulation of cooperation with the best institutions around the world. Second, leading companies in artificial intelligence research are pursuing joint research by forming a stronger coalition system. Third, there is a need to pay attention to Tencent and Facebook to chase the AI group. Facebook and Tencent are pursuing artificial intelligence research to catch up with Microsoft, IBM and Alphabet, and they are also active in a strong coalition network. Fourth, it is time for Korean companies' efforts to secure the capability of AI research. There is a need to strengthen research in terms of quantity and quality, such as expanding participation of Korean companies in artificial intelligence research cooperation network, continuing research with global best institutions, and enhancing diversity.


■ 목 차

  1. 1. 연구 배경
  2. 2. 주요 글로 벌 기업들의 인공지능 연구역량 비교
    • 2.1 양적 측면
    • 2.2 질적 측면
  3. 3. 시사점
  4. 별 첨 1
  5. 별 첨 2
  6. 참고 문헌


■ Contents

  1. 1. Research Background
  2. 2. Comparing AI research capabilities of major global companies
    • 2.1 In terms of quantity
    • 2.2 In terms of quality
  3. 3. Implication
  4. Annexe 1
  5. Annexe 2
  6. Reference

키워드 인공지능연구