[IS-115] 로그인(Log In) 메타버스 : 인간×공간×시간의 혁명 (다운로드 : 32754회)

이승환

■ CONTENT

Ⅰ. 주목받는 메타버스

Ⅱ. 왜 메타버스 혁명인가?

1. 편의성, 상호작용, 확장성 측면

2. 기술적 측면 : 메타버스와 범용기술

3. 경제적 측면 : 메타버스와 가상융합경제

III. 비상을 준비하는 메타버스

1. 메타버스 플랫폼

2. 메타버스 기술혁신

3. 메타버스 투자

Ⅳ. 메타버스 시대를 준비하라

■ 요약문

메타버스(Metaverse)란, 가상과 현실이 상호작용하며 공진화하고 그 속에서 사회·경제·문화 활동이 이루어지면서 가치를 창출하는 세상을 뜻한다. 최근 새로운 시대의 미래상으로 메타버스 에 주목 중이며 관련 시장도 급성장 전망이다. 메타버스는 구현되는 공간이 현실 중심 인지 가상 중심인지, 구현되는 정보가 외부 환경정보 중심인지, 개인·개체 중심인지에 따라 4가지 유형으로 구분되며 메타버스의 4가지 유형은 독립적으로 발전하다, 최근 상호작용하면서 융·복합 형태로 진화 중이다.

메타버스는 3가지 측면에서 혁명적인 변화라고 할 수 있다. 먼저, 편의성, 상호작용 방식, 화면·공 간 확장성 측면에서 기존 PC, 모바일 기반의 인터넷 시대와 메타버스 시대는 차이가 존재한다. AR Glass 등 기존 휴대에서 착용(Wearable)의 시대로 전환되면서 편의성이 증대하였고, 상호작용 측면 에서 인터넷 시대에는 키보드, 터치 방식을 활용하였으나, 메타버스 시대에는 음성, 동작, 시선 등 오 감(五感)으로 발전하고 있다. 2D Web 화면에서 화면의 제약이 사라진 3D 공간(Spatial) Web으로 진화 중이다. 두 번째는 기술적 측면이다. 메타버스를 구현하는 핵심기술은 범용기술(General Purpose Technology)의 복합체, XR(eXtended Reality)+D(Data).N(Network).A(Artificial Intelligence) 이다. 메타버스는 다양한 범용기술이 복합 적용되어 구현되며 이를 통해 현실과 가상의 경계가 소멸 되고 있다. 세 번째는 경제적 측면이다. 메타버스 시대의 경제 패러다임으로 가상융합경제에 주목하 고 있다. 메타버스는 기술 진화의 개념을 넘어, 사회경제 전반의 혁신적 변화를 초래하는데, 메타버 스 시대의 경제 전략으로 ’실감 경제(Immersive Economy)’, ‘가상융합경제’의 개념이 제시되고 있다. 가상융합경제는 XR등 범용기술을 활용해 경제활동(일‧여가‧소통) 공간이 현실에서 가상융합공간까지 확장되어 새로운 경험과 경제적 가치를 창출하는 경제이다. 메타버스 시대에는 복합 범용기술로 차별 화된 경험 가치 4I(Immersion, Interaction, Imagination, Intelligence) 전달이 가능하고 이로 인해 시·공간을 초월한 새로운 경험 설계가 가능하게 된 것이다.

메타버스를 플랫폼, 기술혁신, 투자 측면에서 분석한 결과 향후 본격적인 확산이 전망된다. 메타버 스는 게임, SNS 등 서비스 플랫폼과 결합되어 급속히 확산 중이며 메타버스 제작·구현 플랫폼의 활 용 영역이 게임을 넘어 전 산업에 확대 중이며, 진화된 플랫폼도 지속 등장하고 있다. 메타버스 제작 플랫폼을 활용하는 개발자 생태계는 지속 확대 중이고, 메타버스를 구현을 지원하는 새로운 플랫폼도 지속 등장하고 있어 진화의 속도가 빨라질 전망이다. 기술혁신 측면에서는 기술혁신으로 메타버스를 지원하는 VR·AR 등 몰입 기기의 가격이 감소 추세이다. 메타버스 관련 HW/SW에 대한 R&D 특허 가 늘어나고 있으며, 이러한 기술혁신 추세는 지속 전망이다. 메타버스 기술혁신 효과는 관련 몰입 기기와 SW·Contents 구매로 이어져 네트워크 효과가 나타나는 중이며, 글로벌 IT 기업들은 메타버스 분야 기술혁신을 위한 다양한 프로젝트를 발표하며, 혁신 경쟁을 예고하고 있다. 투자측면에서 메 타버스 분야가 트렌드를 넘어 실제 투자의 대상으로 부상하고 있으며 다수의 메타버스 기업들이 투 자를 유치하거나, 상장예정이며 기업가치도 증가하고 있다.

다양한 메타버스 플랫폼의 확산, 지속되는 기술혁신, 투자의 증가로 인해 확산이 본격화될 것으로 전망되며 메타버스 시대에 대한 준비가 필요하다. 인간, 시간, 공간에 대해 기존에 가지고 있던 상식 과 관성을 넘어선 새로운 전략 구상이 요구되며, 다양한 분야에 인간×시간×공간을 결합한 새로운 메 타버스 경험을 설계하여 미래 경쟁력을 확보할 필요가 있다.

■ Executive Summary

Metaverse refers to a world in which virtual and reality interact and co-evolve, and social, economic, and cultural activities take place within them to create value. Recently, the metaverse is paying attention to the future of a new era, and the related market is also expected to grow rapidly. Metaverse is divided into four types depending on whether the space to be implemented is reality-centered or virtual-centered, whether the implemented information is external environment information-centered, or individual-centered. While interacting, it is evolving into a form of fusion and complex.

The metaverse can be said to be a revolutionary change in three aspects. First, there is a difference between the existing PC and mobile-based Internet era and the metaverse era interms of convenience, interaction method, and screen/space expandability. Withthe transition from conventional portable to wearable such as AR Glass, convenience has increased, and in terms of interaction, keyboard and touch methods were used in the Internet era. Is developing. It is evolving from a 2D Web screen to a 3D Spatial Web where the limitations of the screen have disappeared. The second is the technical aspect. The core technology that implements the metaverse is a composite of General Purpose Technology, XR(eXtended Reality)+D(Data).N(Network).A(Artificial Intelligence). Metaverse is implemented by applying various general-purpose technologies in combination, and through this, the boundary between reality and virtual is disappearing. The third is the economic aspect. As an economic paradigm in the metaverse era, it is paying attention to the virtual convergence economy. The metaverse goes beyond the concept of technological evolution and brings about innovative changes in the social economy as a whole, and the concepts of “Immersive Economy” and “Virtual Convergence Economy” are proposed as economic strategies in the metaverse era. The virtual convergence economy is an economy that creates new experiences and economic value by expanding the space of economic activity (work, leisure, communication) from reality to the virtual convergence space using general-purpose technologies such as XR. In the era of metaverse, it is possible to deliver differentiated experience value 4I (Immersion, Interaction, Imagination, Intelligence) with multi-purpose technology, and this makes it possible to design new experiences that transcend time and space.

As a result of analyzing the metaverse in terms of platform, technological innovation, and investment, it is expected to spread in earnest in the future. Metaverse is rapidly spreading by being combined with service platforms such as games and SNS, and the application area of metaverse production and implementation platforms is expanding beyond games to all industries, and evolved platforms are continuing to appear. The developer ecosystem that utilizes the metaverse production platform is continuously expanding, and new platforms that support metaverse implementation are also constantly appearing, so the speed of evolution is expected to accelerate. In terms of technological innovation, the price of immersive devices such as VR and AR that supports metaverse is on the decline due to technological innovation. The number of R&D patents for HW/SW related to meta buses is increasing, and this trend of technological innovation is expected to continue. The effect of metaverse technology innovation is leading to the purchase of related immersive devices and SW·Contents, resulting in a network effect, and global IT companies are announcing various projects for technological innovation in the metaverse field, predicting competition for innovation. In terms of investment, the metaverse field is emerging as an object of actual investment beyond the trend, and a number of metaverse companies are attracting investments or are going to be listed, and their corporate value is also increasing.

Diffusion of various metaverse platforms, continuous technological innovation, and increase in investment are expected to lead to a full-fledged spread, and preparation for the metaverse era is needed. It is required to conceive a new strategy beyond the common sense and inertia of humans, time and space, and secure future competitiveness by designing a new metaverse experience that combines human, time, and space in various fields.

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