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메타버스 비긴즈(BEGINS) : 5대 이슈와 전망
날짜2021.04.20
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요약문 상세
    • 메타버스(Metaverse)에 대한 관심이 급증하고 있으며, 관련 플랫폼으로 이용자들이 로그인(Log In) 중이다. 메타버스란, 가상과 현실이 상호작용하며 공진화하고 그 속에서 사회·경제·문화활동이 이루어지면서 가치를 창출하는 세상이다. 본고에서는 본격화되는 메타버스 관련 5대 이슈「BEGINS」를 전망하고 시사점을 도출하였다.
    • 5대 이슈는 다음과 같다. ① 게임을 넘어서 경제로 (Beyond Game, Toward Economy) : 메타버스 적용 범위가 게임, 생활·소통 서비스를 넘어 업무(Work) 플랫폼으로 확산 중이다. 이미 다수의메타버스 업무(Work) 플랫폼이 존재하며, 비대면 시대에 맞아 급성장하고 있고, 혁신적인 업무 플랫폼이 지속 등장 할 예정이다. 또한, 기존 게임과 생활·소통 메타버스 플랫폼 제작에 활용되었던 게임엔진이 전 산업과 사회 분야로 확산·적용되어 메타버스의 영향력이 확대될 전망이다. ② 메타버스 기기의 확대 (Expanding Metaverse Device) : 메타버스 경험을 지원 및 확대하는 기기에 VR HMD가 본격 가세하였다. 기존의 메타버스 경험은 PC, 모바일, 콘솔을 중심으로 이루어졌으나, 최근Oculus Quest2의 판매량이 급증하며 VR 대중화 시대를 예고하고 있다. 또한, ’22년 이후부터 VRHMD에 이어, AR Glass도 메타버스 경험을 지원하는 핵심기기로 부상 할 전망이며, 손목밴드, 반지, 장갑 등 다양한 메타버스 경험 기기들이 지속 개발·출시되면서, 혁신이 가속화될 것으로 보인다. ③디지털 휴먼의 성장(Growing Digital Human) : 다양한 메타버스 서비스가 확산되면서 디지털 휴먼(Digital Human) 활용이 증가하고 있다. 과거에는 디지털 휴먼 제작에 많은 비용·시간, 전문 기술이필요하였으나, 최근 AI, Cloud, CG 등 기술 발전으로 디지털 휴먼 제작의 기술적 제약이 완화되면서이용이 증가하고 있다. 디지털 휴먼의 활용 분야는 엔터테인먼트, 유통, 교육, 금융, 방송, 교육 등 전산업으로 확대되고 있다. ④ 다양한 IP와 협력하는 메타버스(IP × Metaverse) : 메타버스 플랫폼 기업들은 여러 지식재산권(Intellectual Property, IP) 사업자와 제휴·협력 관계를 맺으면서 사업 분야를 급속히 확장 중이다. IP 사업자가 자사 IP를 기반으로 새로운 메타버스 플랫폼을 직접 구축하는사례도 증가하고 있다. 향후 IP 사업자와 제휴를 확대하려는 메타버스 플랫폼 기업과 자체 메타버스플랫폼을 구축하고자 하는 IP 사업자 간의 주도권 확보를 위한 연합·경쟁이 예상된다.
    • ⑤ NFT와 결합하는 메타버스(NFT × Metaverse) : ‘대체 불가능한 토큰(Non-Fungible Token)’의 약어인 NFT는 메타버스의 다양한 사용자 창작 콘텐츠(User Generated Contents, UGC)에 희소성· 소유권 부여가 가능하다. 메타버스 사용자는 NFT를 활용해 자신의 디지털 창작물을 상품화하여, 이를 암호화폐 등 대가를 받고 판매하여 수익을 창출하고, 다른 창작 활동에 재투자 할 수 있다. NFT의 장점과 메타버스에서의 활용·투자 가치에 대한 관심이 높아지고 있으나, NFT 활용이 활성화되면서 저작권 침해 등의 위험요인도 존재한다.
    • 5대 이슈의 시사점은 다음과 같다. ‘놀라운 미래(Surprising Future)’를 대비한 메타버스 전환(Metaverse Transformation)전략이 필요하다. 메타버스가 가져올 변화의 폭과 깊이가 매우 크고메타버스 안에서 보내는 시간이 증대될 전망이다. 이에 메타버스 시대, 새로운 기회 발굴을 위해 경제주체의 다각적인 노력이 필요하다. 개인들은 메타버스 시대에 부상하는 새로운 직업, 창업, ‘부캐’ 인생에서 새로운 기회를 발굴하고 활용할 수 있을 것이다. 기업들은 메타버스 시대의 생산성 혁신방안을 모색하고, 협력 사업모델을 발굴해야 한다. 메타버스 업무 플랫폼을 활용한 일하는 방식의 혁신, 전 산업과 가치사슬별 메타버스 환경을 활용한 생산성 혁신방안을 탐색해야 한다. 정부는 메타버스를 활용한 공공·사회혁신 방안을 검토하고, 다가올 메타버스 시대의 위험 요소를 점검할 필요가 있다.
  • Executive Summary
    • Interest in Metaverse is increasing rapidly, and users are logging in to the related platform. The metaverse is a world in which virtual and reality interact, co-evolve, and social, economic, and cultural activities take place within them to create value. In this report, the five major issues related to metaverse, “BEGINS,” which are becoming full-fledged, were forecasted and implications were drawn.
    • The five issues are as follows. ① Beyond Game, Toward Economy: The scope of metaverse application is spreading beyond games, life and communication services toward work platforms. There are already a number of metaverse work platforms, and they are rapidly growing in the non-face-to-face era, and innovative work platforms will continue to emerge. In addition, the game engine, which has been used to create the metaverse platform for games and life and communication, is expected to expand and apply to all industries and social fields, thereby expanding the influence of the metaverse. ② Expanding Metaverse Device: VR HMD has been added in earnest to devices that support and expand metaverse experience. The existing metaverse experience has been centered on PC, mobile, and consoles, but recently, the sales volume of Oculus Quest2 is surging, predicting the era of VR popularization. In addition, after '22, following VR HMD, AR Glass is expected to emerge as a core device supporting metaverse experience. As various metaverse experience devices such as wristbands, rings, and gloves are continuously developed and released, innovations in metaverse seem to be accelerating. ③ Growing Digital Human: With the spread of various metaverse services, the use of digital humans is increasing. In the past, digital human production required a lot of cost, time, and specialized technolog. However, the use of digital humans is increasing as the technological limitations of digital human production is being reduced due to the recent advances in technology such as AI, Cloud, and CG. The use cases of digital humans are expanding to all industries such as entertainment, distribution, education, finance, broadcasting, and education. ④ Metaverse that cooperates with various IPs (IP × Metaverse): Metaverse platform companies are rapidly expanding their business fields by forming alliances and cooperative relationships with various Intellectual Property (IP) providers. There is also an increasing number of cases in which IP providers build new metaverse platforms based on their own IP. In the future, a coalition and competition for securing leadership among metaverse platform companies(companies who want to expand alliances with IP providers, and IP service companies who want to build its own metaverse platform) is expected.
    • ⑤ Metaverse combined with NFT (NFT × Metaverse): NFT, an abbreviation of 'Non-Fungible Token', can grant scarcity and ownership to various User Generated Contents (UGC) of Metaverse. Metaverse users can commercialize their digital creations using NFT, generate profits by selling them at a price by using cryptocurrency, and reinvest the profits into other creations. Interest in the merits of NFT and the value of utilization and investment in the metaverse is increasing. While the use of NFT is activated, there are also risk factors such as copyright infringement.
    • The implications of the five issues are as follows. A metaverse transformation strategy is needed in preparation for the “Surprising Future”. The breadth and depth of the changes that the metaverse will bring is very large, and the time spent in the metaverse is expected to increase. Therefore, in the era of metaverse, diversified efforts of economic actors are needed to discover new opportunities. Individuals need to discover and utilize new opportunities in new jobs, startups, and “bukkah” lives that are emerging in the metaverse era. Companies need to find ways to innovate productivity in the era of metaverse and discover cooperative business models. It is necessary to explore the innovation of working methods using the metaverse business platform, and the productivity innovation plan using the metaverse environment of all industries and value chains. The government needs to review plans for public and social innovation using metaverse, and examine the risk factors in the upcoming metaverse era.
목차 상세
    • Ⅰ. 모여봐요, 메타버스
    • Ⅱ. 메타버스 BEGINS : 5대 이슈
    • 1. 게임을 넘어서 경제로 (Beyond Game, Toward Economy)
    • 2. 메타버스 기기의 확대 (Expanding Metaverse Device)
    • 3. 디지털 휴먼의 성장(Growing Digital Human)
    • 4. 다양한 IP와 협력하는 메타버스(IP × Metaverse)
    • 5. NFT와 결합하는 메타버스(NFT × Metaverse)
    • Ⅲ. 놀라운 미래를 준비하라
    • 참고문헌