코로나19로 인해 전반적으로 수출이 위축된 상황에서도 확대되는 디지털 전환의 수요로 인해 소프트웨어 관련 제품과 서비스는 수출 유망 품목으로 전망되고 있다. 이에 보고서에서는 소프트웨어 산업의 수출의 현황과 기업들의 인식을 살펴보고 대표적 수출기업과 글로벌 트랜드 분석을 통해 포스트 코로나19 시대 국제화 전략을 도출하고자 한다.
국내의 대표 소프트웨어 수출기업 세 곳을 분석한 결과, 이 기업들은 △선발기업과 차별화되는 진입전략을 구사했으며, △수요나 기술 변화라는 기회의 창을 글로벌 전략과 연계했으며, △표준화화 현지화를 통해 차별화된 글로벌 생산 유통체계를 가지고 있다는 공통점을 찾을 수 있었다. 한편, 최근 IT서비스가 상용SW의 서비스형으로 전환되며, 플랫폼 비즈니스가 확대되고 글로벌 공급망이 재편과 인공지능 기술의 부상은 수출 기업에게 새로운 기회 요인으로 작용하고 있다.
우리나라의 대표 소프트웨어 수출 기업의 분석결과와 대내외 환경변화를 고려했을 때 우리 기업의 국제화 전략을 세가지로 제안할 수 있다. 첫째는 국제화를 위한 동적역량의 증진이다. 기존 소프트웨어 수출 전략의 중점은 경쟁력 있는 제품의 개발에 초점이 맞춰져 있었으나 최근 급격한 환경변화는 경쟁력 있는 제품 개발과 더불어 환경을 파악하고 적응하는 역량인 동적 역량의 개발의 중요성이 커지고 있다. 둘째는 본 글로벌(Born Global) 기업의 육성이다. 사례 기업은 소프트웨어가 필요한 니치 시장을 공략해 시장에 진입한 뒤 짧게는 5개월만에 해외 수출을 시작한 기업들이다. 국내의 작은 시장규모를 해외 진출을 통해 극복한 것이다. 마지막으로 최근의 소프트웨어 서비스화 트랜드에 맞춰 제품을 플랫폼화 하고 이를 통해 규모의 경제를 실현하는 것이다.
Executive Summary
Exports of software-related products and services are increasing due to the growing demand for digital transformation despite the overall contraction in exports due to COVID-19. Accordingly, in this report, the present status of exports in the software industry and the perceptions of companies are examined, and the internationalization strategy in the post-COVID-19 era is derived through analysis of representative export companies and global trends.
As a result of analyzing the three leading software exporters in Korea, we were able to find three commonalities: these companies △ implemented an entry strategy differentiated from the leading companies, △ linked the window of opportunity for demand or technological change with global strategies, and △ created a differentiated global production and distribution system through standardized and localized its software. Meanwhile, the recent IT service conversion to the package software, the expansion of platform business, the reorganization of the global value chain, and the rise of artificial intelligence technology are acting as new opportunities for the software companies.
Considering the analysis results of Korea’s leading software exporting companies and changing socio-technical trends, we can propose three strategies for internationalization of Korean software companies. First is the enhancement of dynamic capabilities for internationalization. The existing software export strategy focused on the development of competitive products, but the recent rapid environmental change requires the development of competitive products as well as the development of dynamic capabilities, the ability to understand and adapt to the environment. Second is to foster the ‘born to global company’ which started exporting overseas within 5 months after entering the market. Cases we analyzed
are exporting within a few months by targeting a niche market. It has overcome the small domestic market size through overseas expansion. Finally, in line with the recent software service trend, software companies need to realize the economies of scale by converging the software into a platform.