• IS-187

미래 모빌리티 동향 및 SW안전 시사점

  • 이중엽산업정책연구실 책임연구원
  • 박태형산업정책연구실 책임연구원
날짜2024.12.10
조회수196
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    • 최초의 산업혁명은 증기 기관과 철도를 통한 대규모 운송과 이동성의 변화에서 시작되었으며, 이는 생산과 무역 방식을 근본적으로 바꿔 기존의 산업·시장의 경쟁 및 성장 체계를 근간부터 재구성하였다. 이를 고려하면 최근 진행되는 4차 산업혁명에서도 운송과 이동성의 변화는 눈여겨 봐야하는 주요한 경쟁 요소로 파악할 수 있다. 실제로 SDV(Software Defined Vehicle, 소프트웨어 정의 차량)와 UAM(Urban Air Mobility, 도심 항공 모빌리티)은 4차 산업혁명의 대표적인 모빌리티 혁신 사례로, 물리적 이동 수단이 디지털로 제어되는 통합 기술이다. 그리고 그 파급력은 물리적 거리의 한계 극복에 그치지 않고 물리적 기술과 디지털 기술의 융합을 통해 산업의 경쟁 및 성장 체계를 재구성할 것으로 기대할 수 있다.

      다만 SDV의 대표격인 자율주행차나 도심항공 모빌리티의 본격적인 상용화는 어려움을 겪고 있으며, 앞으로도 상당 기간 소요될 것으로 전망된다. 이에 '크롤-워크-런(Crawl-Walk-Run)'과 같은 접근법을 통해 산업의 단계적 발전을 차근히 밟으며 관련 이슈와 리스크를 최소화 하는 것이 필요할 수 있다. 그리고 본격적인 상용화로 이끄는 간극(캐즘)을 최소화하기 위해 가장 중요하게 고려할 수 있는 필수 요소 중의 하나가 안전 신뢰성의 향상이라고 할 수 있다. 특히 물리적 이동수단과 디지털 인프라가 결합되어 진행될 시스템에서는 서비스의 핵심이라고 볼 수 있는 소프트웨어의 안전 확보를 위한 노력도 병행되어야 할 것이다. 본 보고서는 이런 관점으로 SDV와 UAM 분야의 동향을 파악하며 모빌리티 산업의 안정적인 발전과 국내 산업의 성공적인 연착륙을 지원하고자 한다.

  • Executive Summary
    • The First Industrial Revolution began with transformative changes in large-scale transportation and mobility through the advent of steam engines and railroads. These innovations fundamentally altered methods of production and trade, reconstructing the competitive and growth structures of existing industries and markets from their very foundations. Considering this historical precedent, changes in transportation and mobility during the ongoing Fourth Industrial Revolution can be identified as critical competitive factors that warrant close attention.

      Indeed, Software-Defined Vehicles (SDVs) and Urban Air Mobility (UAM) are representative examples of mobility innovation in the Fourth Industrial Revolution. These technologies integrate physical means of transportation with digital control systems. Their impact is expected not only to overcome the limitations of physical distance but also to reconstruct industrial competitive and growth structures through the convergence of physical and digital technologies.

      However, the full-scale commercialization of autonomous vehicles which epitomize SDVs and urban air mobility is encountering significant challenges and is projected to require considerable time to materialize. Therefore, it may be necessary to minimize related issues and risks by methodically advancing through stages of industrial development, such as the "Crawl-Walk-Run" approach. One of the essential factors in bridging the chasm toward full commercialization is the enhancement of safety reliability. Particularly in systems where physical transportation means and digital infrastructure are integrated, concurrent efforts to ensure the safety of software which can be considered the core of the service are imperative.

      From this perspective, this report aims to understand the trends in the SDV and UAM sectors based on such analysis, thereby supporting the stable development of the mobility industry and facilitating the successful soft landing of the domestic industry.