[IS-112] VR(Virtual Reality) 원격협업 사용경험 조사 (다운로드 : 500회)

한상열, 김항규

■ CONTENT

Ⅰ. 논의 배경

Ⅱ. 연구 방법

III. 연구 결과

1. 사용성 설문 결과

2. 심층 인터뷰 결과

IV. 시사점

참고문헌

■ 요약문

코로나19에 따른 사회적 거리두기 강화로 인해 원격 근무가 늘어나면서 기존 음성/비디오 회의 등 2D 기반 소통 효과성 한계를 극복할 수 있는 대안으로 가상현실(Virtual Reality, VR) 기반 원격협업에 대한 관심이 높아지고 있다. VR 기술을 활용한 원격협업 서비스는 온라인 환경에서도 대면 효과를 구현할 수 있고, 가상 화이트보드/포스트잇, 3D 모델, 공간 드로잉 등을 활용한 다양한 정보 시각화 및 공유가 가능하여 원격 근무 만족도와 협업 업무 생산성 향상에 기여할 수 있을 것으로 전망된다.

본 연구에서는 VR 원격협업 서비스가 국내 기업 현장 적용 가능성을 살펴보기 위해서 포커스 그룹 인터뷰(Focus group interview) 방식으로 잠재 사용자의 본 서비스 사용경험을 조사하였다. VR 원격협업 서비스를 활용한 브레인스토밍 회의와 3D 디자인 회의 시나리오를 준비하고, 각 시나리오별 주제와 특성을 고려하여 인터뷰 참여자를 6명씩, 총 12명을 선정하였다.

각 VR 원격협업 서비스 시나리오 체험을 마친 후, 사용성 설문조사와 심층 인터뷰를 실시하였다. 사용성 설문 조사는 사용성 관련 설문 10개 문항으로 구성된 SUS(System Usability Scale)에 기반해 진행하였고 100점 기준으로 70점 초과는 ‘양호’, 50점 이상을 ‘보통’, 50점 미만을 ‘미흡’으로 평가하였다. 사용성 평가 측면에서는 ‘양호’, 또는 ‘보통’으로 평가한 참여자는 7명이었고, ‘미흡’은 5명으로 나타났다. ‘양호’ 평가자 4명 중 3명이 기존 VR 사용경험이 많았던 반면, ‘미흡’은 5명 중 4명이 VR 사용경험이 적었던 것으로 조사되었다. 이를 참조할 때, 기존 VR 사용 경험이 많은 사람이 상대적으로 VR 회의 사용법을 쉽게 익힐 수 있어, 전반적으로 사용성 설문에 보다 긍정적으로 응답했을 가능성이 있다.

심층 인터뷰는 VR 원격협업의 현장감, 상호작용성, 역량 향상, 기기 사용, 지속 사용의도, 지원 필요 사항을 중심으로 진행하였다. 조사 결과, 현재 XR 원격협업 서비스는 흥미롭고 비대면 상황에서 유용하게 사용될 수 있는 잠재력이 있다고 응답하였다. VR 원격협업의 지속적 사용을 위해서는 기존 협업 서비스들과의 연동 등 서비스 확장성, 사용자 UI/UX 사용성 관련 개선되어야 하는 사항들이 조사되었다. 또한 VR 사용 시의 어지럼증 등 사용성을 저하하는 문제 해결도 필요한 것으로 나타났다.

이러한 조사 결과를 고려할 때, 앞으로 VR 원격협업 확산 및 활성화를 위해서는 ‘특화 수요 발굴’, ‘수요 맞춤형 기술개발’, ‘저변 확대’에 정책적 지원이 필요하다. 우선, 특화 수요 발굴과 관련하여 VR 원격협업 서비스가 필요한 업무 분야를 더욱 구체화하여 VR의 특성과 장점에 부합하는 세부 수요 발굴 및 개발 지원이 필요하다. 현재 기업에서 많이 쓰이고 익숙한 협업 도구와 연계하여 기존 서비스의 한계를 보완하고 생산성을 향상시키기 위한 기능확장도 필요하며, VR 가상공간만이 제공할 수 있는 새로운 협업 방식에 대한 연구가 필요하다. 두 번째로, VR 원격협업이 유용하게 활용될 수 있는 공통 수요를 취합하고 이에 대응한 기술개발 과제 기획 및 결과물 상용화 지원을 추진할 필요가 있다. 공통 수요에 맞추어 VR 원격협업 서비스의 기술적 완성도를 높이고 특화된 기능 제공으로 사용성을 향상시켜야 한다. 세 번째로, 대국민 VR 사용 경험을 확대하여 원격협업 서비스 등 VR 기반 서비스에 대한 수용성을 제고할 필요가 있다. VR 사용 경험이 많으면 VR 기반 다양한 서비스에 대한 저항감이 낮아지고, 보다 쉽게 사용법을 익힐수 있을 것으로 기대된다.

향후 VR 원격협업을 포함해 다양한 XR(eXtended Reality) 기술 성숙도와 서비스 완성도 향상을 위한 XR 서비스 사용자 연구를 확대할 필요성이 있다. 본 연구는 제한된 일부 참여자 설문 및 인터뷰 내용에 기반한 탐색적 연구로서의 한계가 존재한다. VR 사용 경험자와 VR 미사용 경험자 간 VR 원격협업 사용성 평가 결과 비교 등 보다 체계적인 실험연구를 통해 본 연구 결과의 객관성 확보가 필요하다.

■ Executive Summary

As remote work increases due to social distancing in COVID-19 era, interest in remote collaboration based on Virtual Reality (VR) is increasing as an alternative that can overcome the limitations of 2D-based communication effectiveness such as voice/video conferences. The remote collaboration service using VR technology can realize face-to-face effects even in an online environment, and can visualize and share various information using virtual whiteboards/post-its, 3D models, and spatial drawings, thereby it is expected to contribute to the improvement of satisfaction in remote work and productivity in collaboration.

After completing the experience of each VR remote collaboration service senario(brainstorming meeting senario, 3D design meeting senario), a usability survey and in-depth interview were conducted. The usability survey was conducted based on the SUS (System Usability Scale) consisting of 10 usability-related questionnaires. Over 70 points were evaluated as ‘Acceptable’, 50 points or more as ‘Marginal’, and less than 50 points as ‘Not-acceptable’. In terms of usability evaluation, 7 participants rated the service as ‘Acceptable’ or ‘Marginal’. Other 5 participants rated it as ‘Not-acceptable’. It was found that 3 out of 4 evaluators of ‘Acceptable’ had a high level of VR usage expericences, while 4 out of 5 participants of ‘Not-acceptable’ had a low level of VR usage experiences. According to the result, it is presumed that the more VR experiences may result in the more positive responses to the usability evaluation.

The in-depth interview was conducted focusing on the presence, interactivity, capability improvement, device use, continuous use intention, and support needs of VR remote collaboration. As a result of the survey, there were opinions that the current XR remote collaboration service is interesting and has the potential to be useful in non-face-to-face situations. For the continuous use of VR remote collaboration, the improvement of UI/UX for usability, and the connection with the existing collaboration services need to provided. In addition, it is necessary to solve problems that weaken usability, such as dizziness when using VR.

Considering the results of these surveys, policy support is needed for ‘specialized demand discovery’, ‘demand-tailored technology development’, and ‘expansion of the user base’ in order to expand and activate VR remote collaboration in the future. First of all, in relation to the discovery of specialized demand, it is necessary to further specify the business areas that require VR remote collaboration services to find detailed demands that meet the characteristics and strengths of XR and support development. Second, it is necessary to collect common demands that can be usefully utilized for VR remote collaboration, plan technology R&D projects in response to the demands, and support commercialization of the R&D results. Third, it is necessary to increase the acceptance of VR-based services such as remote collaboration services by expanding the public's experience of using VR. If people can have a chance to experience using VR, the resistance to various VR-based services may decrease. Also, they could be able to learn how to use it more easily. Finally, it is necessary to expand research on XR service users to improve the maturity of various XR (eXtended Reality) technologies including VR remote collaboration and service completion. Considering that this study is an exploratory study based on the limited number of participants. Further research is required with more systematic experiments, such as a controlled experiment.

키워드 VR 원격협업