네이버 연관채널 0네이버 연관채널 1네이버 연관채널 2
  • IS-132
플랫폼 비즈니스의 습격과 SW솔루션의 진화
날짜2022.01.13
조회수522
글자크기
    • 우리는 지금 플랫폼 세상에 산다고 해도 과언이 아니다. 실제로 세계경제포럼에서는 향후 10년 동안 새롭게 창출되는 경제적 가치의 70%가 플랫폼 비즈니스 모델 기반일 것으로 전망하였다. 그렇다면 디지털 경제의 핵심인 소프트웨어는 어떨까? 해외 선도 기업들은 이미 소프트웨어 제품을 서비스화 하는 것을 넘어 플랫폼 반열에 올려놓았다. 새로운 비즈니스 모델을 통해 고효율의 고부가가치를 창출하고 있는 것이다.
    • 본 연구는 소프트웨어 제품과 서비스의 플랫폼화 현황을 정리하고 유형화 하였다. 또한, 이러한 유형화의 틀을 바탕으로 국내 소프트웨어 제품과 서비스의 현황을 분석하였다. 이를 통해 국내 소프트웨어 전문 기업들의 비즈니스 전환 및 성장을 위한 시사점을 제공하고자 하였다. 연구 결과 국내 패키지 소프트웨어의 경우 플랫폼화를 위한 기술적요건과 비즈니스 모델에서 모두 큰 변화가 요구되는 것으로 나타났다. 반면, 클라우드 서비스는 대체로 성숙한 기술적 요건에도 불구하고 비즈니스 모델에서는 패키지 소프트웨어와 거의 비슷한 수준에 머물고 있었다.
    • 플랫폼 비즈니스 모델이 모든 것의 정답은 아닐지도 모른다. 그러나 소프트웨어 산업에서도 이러한 비즈니스 모델의 특성을 다수 채택하고 있으며, 글로벌 선도 기업들은 실제 성과를 통해 증명하고 있다. 본 연구가 국내 소프트웨어 전문 기업들의 성장을 위한 새로운 도전에 유의미한 시사점을 제공하길 기대한다.
  • Executive Summary
    • It is no exaggeration to say that we live in a platfrom world now. In tact, the World Economic Forum predicted that 70% of newly created economic value over the next 10 years will be based on the platfrom busniess model. So, what about software, the core of the digital economiy? Leading overseas companies have already put their software products on the platfrom beyond service. It is creating high-effciency and high added value through the new busniess model.
    • This study organized and typifed the status of platformization of software products and services. in addition, the current status of domestic software products and service was analyzed based on this typographical frameework. Through this, it was intended to provide implication for business transformation and growth of domestic software companies. The result shows that, in the tedhnical tequirements and the busniess model for platformization. On the other hand, although cloud services generally have mature technical requirements, their business model remainde almost the same as that of packaged software.
    • A platfrom business model may not be the andwer for everything. However, the software industry is also adopthing many characteristics of this business model, and global leading companies are provign it with actual performance, It is expected that this study will provide meaninghful implication for domestic software companies to take on new challenge fro growht.
    • Ⅰ. 서론
    • Ⅱ. SW의 플랫폼화
    • 1. 디지털 시장의 중심, 플랫폼
    • 2. SW의 서비스화, 플랫폼화
    • 3. SW서비스화·플랫폼화 유형
    • III. 국내 SW솔루션·서비스 현황
    • 1. 분석의 틀
    • 2. 국내 SW 전문기업 현황 조사 결과
    • IV. 시사점