국내와 달리 해외는 VR/AR에 대한 기대가 2014년 이후로 지속적으로 증가해 왔으며, 현재는 수익화와 거품을 고민하는 단계에 이르렀다. VR/AR시장에 대한 낙관과 우려는 동시에 존재하고 있으며, 이는 1990년대의 VR대중화의 실패사례에서 기원을 찾기도 한다.
두번째 VR확산기인 2010년대는 기술발전과 글로벌 IT기업들의 참여로 인해 VR/AR시장에 대한 기대는 1990년대와 달리 확신으로 굳어지고 있다.
때문에 다양한 기업들의 참여가 가속되어 VR/AR기술은 가상현실과 현실을 넘나들며 자유로운 행동과 오감을 통해 소통하는 미래 컴퓨팅 환경 기술로 발전하고 있다.
미래 컴퓨팅 환경 기술로 발전하게 될 VR/AR기술은 사람들의 생활을 변화시키고 광범위한 산업 발전에 영향을 줄 것으로 예측된다. 이를 위해 전 세계적으로 시장 석권을 위한 다양한 노력이 지속되고 있다.
그러나, 국내 상황은 이제 막 기기보급의 시작단계에 불과하여 미래 VR/AR시대를 대비하기 위한 준비가 늦었다는 지적이 있다.
이에, 한국 VR/AR산업의 활성화를 가속하기 위한 방안들을 제시한다.
첫째, VR/AR기술개발의 범위는 엔터테인먼트 산업에 국한할 것이 아니라 다양한 산업에 영향을 미칠 수 있는 산업 플랫폼으로서의 기술개발 전략을 수립해야 한다.
두 번째, VR/AR생태계의 근간을 이룰 수 있는 국내 스타트업 생태계를 위한 꾸준한 정책 실행과 선진화 노력을 지속해야 한다.
세 번째, VR/AR기술이 사회와 사람들에게 미치는 광범위한 영향을 고려하여 사회학, 의학, 심리학 등의 폭넓은 협력 연구 수행이 필요하다.
마지막으로 VR/AR산업 생태계 기반확충을 위한 정책으로 기기와 네트워크 행사 지원을 통한 개발환경 지원, 벤처 투자자를 유인할 수 있는 투자환경 개선, 초기 시장 정착을 위한 공공사업 마련, VR/AR산업 발전 정책을 총괄하고 추진할 수 있는 민관협력체계 마련 등의 적극적인 인프라 구축이 필요하다. VR/AR기술이 한국 산업 경쟁력이 되어 더 많은 새로운 기회들을 창출하길 기대한다.
SUMMARY
In 2016, VR/AR commercial devices began to be deployed globally.
Unlike the domestic market, overseas expectations for VR/AR have continued to increase since 2014, and now it is time to worry about profitability and bubbles. The optimism and concern for the VR/AR market exist at the same time, and its concern origins in the failure cases of VR popularization in the 1990s.
The second VR popularization ages in the 2010s, with the advancement of hardware and software technologies and the participation of global IT companies, has made the VR/AR market more confident than in the 1990s.
As a result, the participation of various companies is accelerated, and VR/AR technology is developing into future computing environment technology that communicates through free action and five senses that crosses virtual reality and reality.
VR/AR technology, which will evolve into future computing environment technology, is expected to change people's lives and affect a wide range of industrial development. for dominate the market, each country have been various efforts continuing.
However, the situation in Korea has been delayed for the preparation to the future VR/AR era. because domestic devices supply have only recently become available.
Therefore, we suggest ways to accelerate the entry of the Korean VR/AR industry into the activation phase.
First, the scope of VR/AR technology development should not be limited to the entertainment industry. Korea must develop technology development strategy as an industrial platform that can affect various industries.
Second, the government should continue its policy implementation and advancement efforts to strengthen the start-up ecosystem that forms the basis of the VR/AR ecosystem.
Third, it is necessary to carry out a wide range of collaborative researches such as sociology, medicine, and psychology, taking into consideration the wide impacts of VR/AR technology on society and people.
Finally, it is necessary to various policy for infrastructure building such as support the development environment through device and Meet-up event support, to improve the investment environment to attract venture investors, to set up public works for early market settlement, and Establishment of private-public cooperation organization for governance VR / AR industrial development policy
Through this, we expect VR/AR technology to become a competitive industry in Korea and create new opportunities.
목차 상세
제1장 서 론
제1절 연구배경
제2절 연구범위
제2장 글로벌 VR/AR시장의 개화
제1절 VR/AR스타트업의 성공신화
제2절 VR/AR기술에 집중되는 글로벌 투자 시장
제3장 VR/AR기술의 역사
제1절 VR/AR/MR의 기원과 정의
제2절 VR기술의 대중 확산 실패의 역사
제4장 시작된 글로벌 IT기업의 VR/AR경쟁
제1절 3대 VR기기와 모바일 VR의 등장
제2절 VR/AR 플랫폼 전쟁
제5장 VR/AR기술의 미래
제1절 미래 컴퓨팅 환경 기술
제2절 연관 산업 발전 전망
제6장 한국 VR/AR산업 활성화 방안
제1절 글로벌 VR/AR 경쟁 현황
제2절 한국 VR/AR 활성화 단계 진입 방안
제3절 결론
CONTENTS
Chapter 1. Introduction
Chapter 2. The birth of global VR/AR market
Chapter 3. History of VR/AR technology
Chapter 4. VR/AR competition of global IT companies started
Chapter 5. Future of VR / AR technology
Chapter 6. Korean VR / AR industry activation plan