코로나-19 예방을 위한 강력한‘사회적 거리두기’ 실행으로 직장인의 재택에서의 원격근무(재택근무)가 늘어나고 있으며, 초·중·고등학교는 개학을 연기하고 온라인 개학을 준비하고 있다. 코로나-19의 전 세계 확대와 장기화는 대부분의 산업에서 매출 감소를 가져왔으나, 온라인 상거래․교육, 원격근무 등을 위한 솔루션 시장이 크게 성장할 것으로 예상된다. 특히, 코로나-19 사태 이후 원격근무 솔루션 기술 및 시장에 대한 관심이 크게 증가하고 있다.
원격근무 솔루션 기술은 1세대(이동전화·이메일), 2세대(VoIP), 3세대(클라우드), 4세대(5G·AI·AR/VR) 등 총 4단계의 세대로 나눌 수 있다. △ 1세대는 이동전화와 이메일이 업무에 사용됨에 따라 업무 효율을 비약적으로 높였다. △ 2세대는 VoIP 기술의 발전으로 디지털 기술을 이용한 음성·영상 회의 및 협업 도구들이 보편화되었다. △ 3세대는 클라우드 기반의 서비스化 되면서 관련 시장이 성장하고 있으며, △ 4세대는 5G·AI·AR/VR 등의 신기술과 융합되면서 UC&C(Unified Communications and Collaboration) 서비스로 융합·확장되고 있다.
원격근무 솔루션을 포함한 글로벌 UC&C 시장은 2019년 기준 연평균성장률 7.1%로, 2023년까지 483억 달러 규모로 성장할 것으로 전망한다. 특히 클라우드 기반 UC&C 시장은 2019년 기준 200억 달러 규모로 2023년까지 386억 달러에 이를 것으로 예측된다. 국내 UC&C 시장은 아직 초기단계로 시장 규모를 정확하게 파악하기 어려우나, 모바일 분야 및 협업도구 시장 등에서 지속적인 성장 가능성을 보인다. 그러나 최근 코로나-19의 글로벌 팬데믹(pandemic)으로 인해 빠르게 원격근무가 확산되고 있기 때문에 이러한 시장 전망에 큰 변화가 있을 것으로 보인다.
주요 원격근무 현황과 관련 주요 솔루션 기업 동향을 보면, 미국과 유럽은 직원 복지 및 사회 문제 해결을 위해 원격 근무가 지속해서 확대되고 있으며, 구글, 마이크로소프트, 애플 등의 글로벌 IT 기업들이 개발하는 영상회의, 원격접속, 협업도구 같은 UC&C 솔루션들이 보편화되어 가고 있다. 이에 반해 국내는 재택근무를 운영하는 사업체가 9.7%에 불과할 정도로 활성화되어 있지 않고, IT분야의 신생 기업 위주로 솔루션이 개발되고 있으나, 해외 제품 대비 사용률이 낮은 상황이다.
코로나-19는 사회·경제적 위기를 가져왔으나, 이를 극복하기 위해 본격적인 디지털 전환 사회로 혁신하는 계기가 될 수 있기에 이에 대한 적절한 대비가 필요하다. 특히 급성장하는 UC&C 시장에서 국내 기업의 글로벌 경쟁력 확보와 산업 활성화를 위해 정책적 지원이 필요하다. 마지막으로 원격근무 문화가 확산 및 정착할 수 있도록 사회·기업·개인 모두의 인식전환이 필요하며, 인프라 점검 및 확산을 위한 범부처 전략이 마련되어야 한다.
Executive Summary
As the awareness of ‘social distance’ increases due to the prevention of COVID-19, the number of homeworkers is rapidly increasing, and many schools for the public education are postponing their opening and preparing for online schooling. The global expansion and prolongation of COVID-19 has led to a decrease in sales in most industries, but the SW solution markets for online commerce and education, remote working are expected to grow significantly. In particular, interest in remote working solution technology and the market has be announced since COVID-19 pandemic.
remoto working solution technology can be divided into four stages: 1st generation(mobile phone, email), 2nd generation(VoIP), 3rd generation(cloud), and 4th generation(5G, AI, AR / VR). △ The 1st generation dramatically improved working efficiency as mobile phones and e-mails were used for work. △ With the development of VoIP technology, voice and video conferencing and collaboration tools using digital technology have become common in 2nd generation. △ The 3rd generation remote working solutions are serviced based on Cloud technology, and the related market has expanded further. △ the 4th generation is expected to accelerate the convergence and expansion of new technologies such as 5G, AI, AR/VR, and UC&C(Unified Communications and Collaboration) services.
The global market for remote working solution is projected to grow at an annual average growth rate of 7.1% in 2019 to $48.3 billion by 2023. In particular, the market in the form of Cloud-based services is expected to reach $38.6 billion by 2023, with a scale of $20 billion in 2019. Although the domestic remote working solution market is still in its infancy, it is difficult to grasp the size of the market, but it is likely to continue to grow in the mobile sector or collaboration SW market. However, the recent global pandemic of COVID-19 will likely change this market outlook.
In terms of solutions, remote working continues to expand to solve welfare and social problems in the US and Europe, and the solutions such as video conferencing, remote access, and collaboration tools developed by global IT companies (Google, Microsoft, and Apple, etc.) are becoming common. In different, companies operating remote working are not active enough to account for only 9.7% in South Korea, and the solutions are being developed mainly for start-ups in the IT field, but the utilization rate is low compared to overseas products.
COVID-19 has brought about a socio-economic crisis, but if it is overcome well, there is a possibility that it will be an opportunity to innovate into a full-fledged digital transformation society. In particular, in the fast-growing remote working solution market, it is necessary to provide public supports to secure global competitiveness of domestic companies and vitalize the industry. Lastly, the awareness conversion efforts of social, enterprise, and individual are needed to spread and settle the remote working culture, and a cross-border strategy for infrastructure inspection and diffusion should be prepared.
목차 상세
1. 논의 배경
2. 원격근무 솔루션의 기술 발전
3. 원격근무 솔루션 시장 동향
(1) 해외 시장
(2) 국내 시장
4. 원격근무 현황 및 관련 주요 솔루션 기업 동향
(1) 해외 동향
(2) 국내 동향
5. 정책적 시사점
CONTENT
1. Research Background
2. Remote Working Solution Technology Trend
3. Remote Working Solution Market Trend
(1) Global Market
(2) Domestic Market
4. Remote Working Status and Related Enterprise Trend